Working paper
-
COVID-19 y las migraciones de la ciudad al campo en el Perú: identificación de amenazas y oportunidades para el uso sostenible del capital natural
This study analyses the dynamics of this return migration to rural areas during 2020 using census data and records of returnee arrivals, and then interviews more than 3,000 households in 19 provinces and 77 districts with the largest flows. Based on this information, we estimate that around a quarter of a million people, mostly young […]
-
El impacto de la pandemia por la COVID-19 sobre la violencia familiar: diferenciando víctimas, tipos de violencia y niveles de riesgo en el Perú
Las medidas para mitigar los contagios por COVID-19 generaron condiciones para una mayor violencia familiar (confinamiento forzado, restricciones de movilidad, estrés económico, etc.). Tal fue el caso del Perú. Esta investigación evalúa el impacto de estas condiciones sobre la violencia familiar en el Perú durante las primeras 14 semanas de cuarenta. Empleamos los registros administrativos […]
-
“Ya no es como antes”: testimonios de docentes sobre castigo, disciplina y autoridad
Es evidente que hoy en día resulta políticamente incorrecto aceptar el castigo físico o el trato humillante como formas de disciplina. Sin embargo, los aprendizajes sociales no nos capacitan del todo para encontrar o construir otras maneras de disciplinar. Por eso, el proyecto CREER consideró importante encargar a Maria José Sánchez indagar sobre cómo aprendieron […]
-
La retroalimentación dialógica: Algunos hallazgos en escuelas multigrado
Sobre la base de un estudio cualitativo realizado el año 2019, en el presente documento se describen los hallazgos más relevantes encontrados en 12 instituciones educativas rurales multigrado de Cajamarca, Loreto y Piura sobre prácticas pedagógicas de retroalimentación oral en sesiones de clase. Considerando las características más importantes de la retroalimentación formativa y de las […]
-
Prácticas pedagógicas en aulas rurales multigrado: hallazgos y recomendaciones para la formación docente
Sobre la base de un estudio cualitativo realizado el año 2019, en el presente documento se incluyen algunos resultados obtenidos en 12 instituciones educativas rurales multigrado de Cajamarca, Loreto y Piura. Los resultados se agrupan alrededor de seis aspectos centrales de las prácticas pedagógicas: planificación, actividades de enseñanza, interacciones y retroalimentación, estrategias de atención indirecta, […]
-
Unpacking the Post-lockdown Employment Recovery of Young Women in the Global South
This paper analyses the difference in short-term employment recovery between young men and women in India, Peru and Vietnam following the national lockdowns imposed in all three countries during 2020. The authors employ a mediation model to establish whether – and to what extent – commonly suggested mechanisms are responsible for a relatively slower recovery among […]
-
The Challenges of Inequality and COVID-19 for Young People in Peru: Evidence from the Listening to Young Lives at Work COVID-19 Phone Survey
This policy brief looks at the impact of COVID-19 on the lives of adolescents and young people in Peru as they transition into adulthood, focusing on how widening inequalities are hitting those from disadvantaged backgrounds hardest.
-
Políticas de protección social y laboral en el Perú. Una espiral de buenas intenciones, malos resultados y peores respuestas
The legislation stipulates that, with some exceptions, all workers and their family members are covered by a social safety net that is financed by contributions from employers and workers. This legislation, to a large extent, is violated and to another extent has exceptions. As a result, most workers do not enjoy contributory social protection. The […]
-
El derecho a estudiar: inclusión de niñas, niños y adolescentes migrantes venezolanos al sistema educativo peruano
The objective of this study is to identify the factors that facilitate or limit the access, permanence and experience of Venezuelan children and adolescents in the Peruvian education system.
-
Young lives, interrupted: Short‑term effects of the COVID-19 pandemic on adolescents in low- and middleincome countries
This study contributes to the understanding of how severely a cohort of adolescents have been impacted by the crisis, using comparable longitudinal data from four Low- and Middle- Income countries (LMICs) that have been very differently affected by the health crisis: Ethiopia, India (states of Andhra Pradesh and Telangana), Peru and Vietnam. In particular, Peru […]