Working paper
-
An evaluation of the peruvian “Youth Labor Training Program” – Projoven
The “Youth Labor Training Program” (Programa de Capacitacion Laboral Juvenil – PROJoven) is an ongoing job-training program created in 1996 by the Ministry of Labor (Ministerio de Trabajo y Promocion del Empleo) in response to the precarious conditions of youth in the Peruvian labor market. The goals of the program are to improve employment opportunities […]
-
Investigación y política educativa en el Perú: lecciones de los estudios promovidos por el CIES
Identificar y discutir, a partir de las investigaciones realizadas en el marco del Consorcio de Investigación Económica y Social (CIES) desde 1999, las lecciones o mensajes para la política educativa nacional.
-
Desarrollando mercados rurales: el rol de la incertidumbre y la restricción crediticia
El estudio evalúa cuáles son los factores más relevantes para que un pequeño productor agrícola demande asistencia técnica para incursionar en mercados que puedan absorber cantidades crecientes de su cultivo.
-
La brecha salarial entre los sexos en Chile en 1992-2003 desde una perspectiva de comparaciones emparejadas
En el documento de trabajo se analiza la evolución de la brecha salarial entre los sexos en Chile durante el período de 1992 a 2003, empleándose el enfoque de descomposición desarrollado en Ñopo (2004). Este enfoque, en el que se descompone la brecha salarial en cuatro elementos aditivos, se hace hincapié en la necesidad de […]
-
Lecciones aprendidas en PROVIAS Rural (Perú) y pautas para diseñar operaciones de infraestructura rural.
The Peruvian Ministry of Transportation and Communications (MTC) has been developing a rural road rehabilitation and maintenance program through the Special Rural Transportation Infrastructure Project (PROVIAS Rural). PROVIAS Rural is considered an exemplary case at the international level. The objectives of this study are: (i) to propose guidelines for designing rural infrastructure interventions in the […]
-
Social capital and education outcomes in urban and rural Peru
Although enrolment in primary schools in Peru is very high, more than half of primary school children are one or more grades below the norm for their age. Furthermore, evaluations have shown that, when tested, Peruvian school children score well below the norms expected for their age. Their scores are also below the average levels […]
-
The role of public infraestructure in market development in rural Peru
This study provides a conceptual framework to study the impact of rural infrastructure investment in market development and in the enhancement of income generating opportunities for the poor in rural Peru.
-
Peru: is identifying the poor the main problem in targeting nutritional programs?
The study analyzes the targeting performance of 3 public nutritional programs for children in Peru: the Vaso de Leche, the School Breakfast and an aggregate of programs (ECHINP) that focuses on the nutrition of children under 3.
-
El cluster pesquero de Chimbote: acción conjunta limitada y la tragedia de los recursos colectivos
Los problemas que afectan la eficiencia colectiva del cluster pesquero de Chimbote como son la contaminación ambiental y las deficiencias del puerto ante la falta de una acción conjunta entre sus agentes.
-
Evaluación de la concesión del Puerto de Matarani: ¿quién ganó y quién perdió?
The objective is to evaluate the characteristics of the concession process, to estimate its impact on the economy and to identify the implications of handing over other ports in the country under concession. To this end, we analysed the model used to introduce private participation, examined whether there is evidence of improved port operation with […]