Publications
-
Gender earning gaps around the world: a study of 64 countries
The purpose of this paper is to analyze gender disparities in labor earnings for a comprehensive set of 64 countries. Design/methodology/approach – Using the methodological approach proposed by Ñopo, socio-demographic characteristics are used to match males and females such that gender earnings disparities are computed only among individuals with the same observable characteristics. Findings – […]
-
Detecting Gender and Racial Discrimination in Hiring Through Monitoring Intermediation Services: The Case of Selected Occupations in Metropolitan Lima, Peru
Inspired by audit studies methodology, the authors monitored a job intermediation service in Peru to detect gender and racial discrimination in hiring. The authors capture individual racial information using the approach of Ñopo, Saavedra, and Torero (2007), enabling a richer exploration of racial differences. Overall, the study finds discriminatory treatment in hiring only when comparing groups […]
-
Impacto del programa Juntos sobre nutrición temprana
En este trabajo se explora el impacto del programa de transferencias condicionadas Juntos sobre el estado nutricional de niños menores de 5 años.
-
Ley de Consulta: avances, problema y posibilidad
¿Cómo garantizar los derechos de consulta? y ¿Cómo su ejercicio puede llevarnos a constituir una democracia realmente inclusiva? Se aborda estas preguntas argumentando que los procesos de reglamentación e implementación de esta ley abren la posibilidad de repensarnos
-
PDAs in socio-economic surveys: instrument bias, surveyor bias or both?
The study shows that data collected through personal digital assistants (PDAs) has a higher level of agreement when compared to paper-based responses.
-
Número de hermanos, orden de nacimiento y resultados educativos en la niñez: evidencia en Perú
Se investiga el efecto del número de hijos y el orden de nacimiento en la asistencia a la escuela, en la probabilidad de retraso escolar
-
Prefiero que me peguen con palo… las notas son sagradas Percepciones sobre disciplina y autoridad en una secundaria pública en el Perú
Una aproximación a las opiniones y experiencias sobre la disciplina y el castigo en la vida escolar de un grupo de estudiantes entre los
-
El uso de categorías étnico/raciales en censos y encuestas en el Perú: balance y aportes para una discusión
Se establece un balance de las iniciativas implementadas para incorporar la dimensión étnica en los instrumentos cuantitativos usados para el análisis de la realidad social peruana.
-
‘I’d rather be hit with a stick… Grades are sacred’: students’ perceptions of discipline and authority in a public high school in Peru
This working paper discusses views and experiences of discipline and punishment in everyday schooling among a group of boys and girls aged between 14 and 16 years old, who are attending a public high school in an urban Andean city in Peru. It draws on data collected using a range of a qualitative methods, including […]
-
“Podemos aprender mejor”. Percepciones de los niños, niñas y adolescentes peruanos sobre su educación: un estudio en Lima, Piura, Ucayali y Ayacucho
This book presents the results of the study “Perceptions of children and adolescents from public schools about their education”, carried out between June and December 2010 in rural and urban schools in four regions of the country. The purpose of this study was to gather the point of view of children and adolescents on various […]