Publications
-
Sistematización: la experiencia del Minedu en la capacitación a servidores públicos durante el periodo 2012-2016: aprendizajes y buenas prácticas
La presente sistematización describe y analiza la experiencia de gestión de la capacitación a servidores públicos del Ministerio de Educación (Minedu), llevada a cabo desde una perspectiva del desarrollo de capacidades, en el marco de la modernización de la gestión educativa y de la implementación del Plan de Desarrollo de las Personas (PDP) de ese […]
-
Understanding Children´s Experiences of Violence in Peru: Evidence from Young Lives
This paper describes children’s experiences of violence at home in Peru, using a lifecourse approach. Violence against children at home tended to increase with age, as children took on more chores (especially in rural areas), and spent more time away from home (in some cases, in urban areas). The chances of being hit by parents […]
-
Balance y panorama de cuatro programas de educación básica: Acompañamiento Pedagógico, Colegios de Alto Rendimiento, Educación Intercultural Bilingüe y Jornada Escolar Completa
El 19 y 20 de mayo del 2016, en pleno proceso electoral nacional conducente a la segunda vuelta, el Consejo Nacional de Educación organizó un conversatorio sobre cuatro de las políticas y programas en educación básica que mayor atención y recursos recibieron durante el período de gobierno 2011-2016: Jornada Escolar Completa (JEC), Acompañamiento y Soporte Pedagógico, […]
-
¿Saliendo del agro? Empleo no agropecuario, conectividad y dinamismo rural en el Perú (1994-2012)
El estudio analiza las condiciones económicas y geográficas que determinan la relación entre la dotación de activos públicos en conectividad rural (caminos y telecomunicaciones) y los cambios observados en el empleo no agropecuario que ha caracterizado al dinamismo rural de las últimas dos décadas. Se analiza el impacto de cuatro condiciones: variables de contexto regional […]
-
Introduction to the special section on pathways underlying the impact of economic inequality on children’s development
A special section of the International Journal of Behavioral Development devoted to the topic of pathways underlying the impact of economic inequality on children’s development.
-
More than poverty: Pathways from economic inequality to reduced developmental potential
Studies from both high and low-middle income (LAMI) countries have documented how being reared in poverty is linked to compromised child development. Links between poverty and development are mediated by the timing and extent of exposure to both risk factors nested under poverty and to protective influences which can attenuate the impact of risk. While […]
-
Understanding teenage fertility, cohabitation, and marriage: the case of Peru
Sorry, this entry is only available in European Spanish.
-
Los efectos de la violencia doméstica sobre la salud infantil de los niños y las niñas menores de cinco años en el Perú
This study aims to measure the effect of different variables related with domestic violence (violence against children, witnessing violence toward the mother, and violence against women) on child’s health (malnutrition and morbidity). Using the 2013 Demographic and Health Survey from Peru that gathered for the first time information on violence against children at individual level, […]
-
¿Cómo perciben los niños, niñas y adolescentes el rol del Estado? Reflexiones a partir de los servicios de educación y salud
This paper uses qualitative data from the Young Lives longitudinal study in the years 2007, 2008, and 2011. The aim is to study the perceptions of children and adolescents in rural and urban contexts from educational and health services in order to understand how they perceive the role of the Peruvian government. Moreover, due to […]