Publications
-
El principio de autonomía universitaria y la apuesta por la calidad educativa. Retos para el caso peruano en el proceso de reforma universitaria
This reflection approaches the phenomenon of university autonomy in a context such as the Peruvian one, which has undergone an unprecedented process of university reform that has allowed not only the organization of the system in terms of supply but also the configuration of a state institutionality that aims to guarantee conditions of quality and […]
-
Actitudes ante el riesgo y preferencias intertemporales de los trabajadores peruanos
Every individual, when making economic decisions, must evaluate different options with uncertain results that will affect their well-being at different moments in time. Based on the meeting between theoretical and experimental economics, this document estimates the risk and intertemporal consumption preferences of Peruvian workers. The authors contribute in two ways: they study how workers make […]
-
Energy saving behaviours of middle class households in Ghana, Peru and the Philippines
Demand-side management of energy seeks to foster energy efficiency investments and curtailment behaviour in households. The role of environmental concern and knowledge for both types of energy saving behaviour has hardly been investigated in middle income countries with growing middle classes and rising electricity demand. Drawing on unique household survey data from Ghana, Peru and […]
-
Materialities, discourses and governance: scallop culture in Sechura, Peru
This paper looks at the institutional emergence, particularly space rights, within the culture of the Peruvian bay scallop (Argopecten purpuratus) in Sechura Bay. The institutional system developed within a period of 20 years from an open-access, gold rush scenario to a rather structured, formal activity – however, still relies on a lot of informality. This […]
-
La apuesta por la infraestructura: inversión pública y la reproducción de la escasez hídrica en contextos de gran minería en Perú y Colombia
Las políticas públicas y privadas típicamente consideran la construcción de infraestructuras como la respuesta más apropiada a los problemas de escasez y disputas por el agua en contextos de minería a gran escala. Sin embargo, la infraestructura en sí misma no siempre trae soluciones. En este contexto, nos preguntamos: ¿Cuáles son las lógicas que gobiernan […]
-
Validación del instrumento de medición utilizado en el proyecto “Tutorías remotas” para acelerar aprendizajes
Garantizar resultados de calidad de forma equitativa es el reto principal para los sistemas educativos de América Latina y el Caribe. El principal resultado educativo son los aprendizajes que los estudiantes son capaces de demostrar de forma consistente. No existe ningún instrumento en la región que permita evaluar de forma rápida, costo-efectiva y confiable si […]
-
Young Lives, interrupted: short-term effects of the COVID-19 pandemic on adolescents in low- and middle-income countries
Researchers examine the situation of adolescents during the COVID-19 pandemic in four low- and middle-income countries using data from a large-scale phone survey conducted in 2020. The survey was part of Young Lives, a 20-year longitudinal study of two cohorts of young people born in 1994 and 2001 in Ethiopia, India (Andhra Pradesh and Telangana), […]
-
Institutional Innovations in Mining Contexts: the Experience of Community Water Monitoring in Argentina and Peru
In the context of institutional transformations that resulted from the mining expansion in Latin America, this article explores the emergence of a social institutional innovation: community based water monitoring. From a qualitative perspective the emergence of a new community form of environmental control in Argentina and Peru is analyzed. The article contributes to the debate […]
-
Lectura crítica de los materiales didácticos: cuadernos de autoaprendizaje y manuales de apoyo a la tarea docente
Rebeca Anijovich, Rosa Rottemberg y un equipo integrado por expertos en cada una de las áreas de aprendizaje para las cuales el Ministerio de Educación del Perú ha producido cuadernos de autoaprendizaje y manuales para los docentes con orientaciones para su uso en aulas multigrado (comunicación, matemática, ciencia y tecnología y personal social), han revisado […]
-
COVID-19 y las migraciones de la ciudad al campo en el Perú: identificación de amenazas y oportunidades para el uso sostenible del capital natural
El Perú es uno de los países más fuertemente golpeados por la pandemia del COVID-19 en el mundo. El confinamiento nacional obligatorio que empezó a regir a mediados de marzo de 2020 y fue ampliado en varias oportunidades hasta finales de junio del mismo año, trajo como consecuencia la paralización de diversos sectores económicos y […]