Publications
-
Anotaciones sobre el derecho a la educación en el Perú, hoy: la urgencia por la indignación
The right to education recalls, first of all, the existence of international and national regulations that oblige the State to guarantee that all people have access to quality education, relevant to their personal development and that of society. The main actors linked to management during the last decades seem to have forgotten that education is […]
-
Microcredit Impacts: Evidence from a Large-Scale Observational Study in Brazil
This paper studies the impact of microcredit in Brazil. We use a propensity score matching on original primary data on business and personal outcomes to compare veteran clients of BNDES—Brazil’s largest government-owned development bank—to a matched sample of more recent clients. Based on administrative data as well as data from a survey of 2107 clients […]
-
Madres jóvenes en pandemia: una aproximación cualitativa a los retos del cuidado infantil
Este documento presenta las percepciones de mujeres que fueron madres en su juventud, y que forman parte de la muestra longitudinal del estudio cualitativo Niños del Milenio (NdM). Para ellas, la labor de cuidado se complejizó al asumir el acompañamiento educativo de sus hijos durante la pandemia del COVID-19. Las mujeres que fueron madres en […]
-
Resiliencia en tiempos de pandemia: el caso de las ollas comunes en Lima, Perú
The coronavirus pandemic has not only been a health emergency, but has also generated an economic, social and food crisis. In this context, cooking pots (OC) have played a central role in the subsistence of the most vulnerable population in the cities, and in some way have replaced social food programs. The first part of […]
-
Inversión pública y desigualdad en América Latina
A partir de dos estudios de caso, en el Perú y Colombia, este estudio encuentra que la inversión pública presenta un efecto de reducción de la desigualdad, pero muy pequeño, por lo cual se necesitaría una gran inversión para lograr una reducción mínima de la desigualdad. Además, se encuentra que el efecto de la inversión […]
-
Materiales y recursos educativos en escuelas rurales multigrado. Un estudio sobre percepciones de docentes y funcionarios en el contexto de la pandemia
El nuevo documento de nuestro proyecto Creciendo con las Escuelas Rurales Multigrado en el Perú (CREER) explora las valoraciones de docentes y funcionarios de instancias de gestión educativa descentralizada de Cajamarca, Loreto y Piura sobre la disponibilidad, el propósito, el rol, los criterios de calidad, el alineamiento al currículo nacional y la adecuación a las […]
-
Trayectorias educativas: seguimiento a jóvenes peruanos en pandemia
Este documento explora las trayectorias educativas seguidas, durante la pandemia -2020 y 2021-, por jóvenes integrantes del estudio cualitativo Niños del Milenio. La investigación muestra sus percepciones acerca de los retos que enfrentaron respecto a la educación virtual de emergencia, así como a la continuidad de sus estudios superiores o el acceso a estos en […]
-
Trayectorias educativas: seguimiento de jóvenes peruanos en pandemia
A partir de un seguimiento cualitativo a la cohorte menor de Niños del Milenio durante dos años consecutivos (2020 y 2021), exploramos las barreras para el acceso y la continuidad educativa, el rol determinante del Estado y las familias, y la percepción de que la educación superior virtual impartida durante la pandemia ha sido de […]
-
Translation, adaptation, and validation of the Copenhagen Burnout Inventory for the Peruvian version
The goal is to adapt and analyze the psychometric properties of the Copenhagen Burnout Inventory (CBI) in workers of the national domestic violence helpline (Peru). Two measure-ments were taken in the same population (n=160). Translation-back translation was applied. Internal consistency was assessed with Cronbach’s alpha, corrected Item-Total Correlation and omega coefficient. Test-retest was performed in […]
-
The evolution of young people’s mental health during COVID-19 and the role of food insecurity: Evidence from a four low-and-middle-income-country cohort study
Provide evidence on how young people’s mental health has evolved in Low-and-Middle-Income-Countries (LMICs) during the progression of the COVID-19 pandemic. Identify particularly vulnerable groups who report high and/or continuously high rates of mental health issues. Two consecutive phone-surveys (August–October and November–December 2020) in Ethiopia, India, Peru and Vietnam interviewed around 9000 participants of a 20-year […]