Policy brief
-
Latin America and the end of the demographic bonus
Key messages Latin America’s social demography is experiencing important changes. Life expectancy is increasing and fertility is dropping: thus the ‘demographic bonus’ is ending. A renewed architecture of social expenditure, in line with the new population pyramid, is called for. The components of the dependency rate are moving in opposite directions. While the one for […]
-
Predictores de la deserción escolar en el Perú
The paper on which this policy brief is based analyzes what factors are associated with dropping out of school in the four countries covered by the Young Lives longitudinal study: Ethiopia, India, Peru and Vietnam. For this, personal, family and educational factors are considered. This policy brief focuses on the findings of Peru.
-
Argentina | Propuestas para mejorar los mecanismos de evaluación ambiental minera
Based on research on mining and water resources in Andean countries, this document provides public policy recommendations to help improve environmental monitoring of mining. In Argentina, the Veladero project located in San Juan was studied, and in Peru, the Antapaccay – Tintaya Expansion project, located in Espinar. The cases analyzed show that it is necessary […]
-
Perú | Propuestas para mejorar los mecanismos de evaluación ambiental minera
Based on research on mining and water resources in Andean countries, this document provides public policy recommendations to help improve environmental monitoring of mining. In Argentina, the Veladero project located in San Juan was studied, and in Peru, the Antapaccay – Tintaya Expansion project, located in Espinar. The cases analyzed show that it is necessary […]
-
Colombia | Minería y conflictos en torno a la contaminación del agua: la experiencia de monitoreos hídricos comunitarios en La Guajira, Colombia
Large-scale mining produces socio-environmental conflicts related to water pollution, in relation to quality, both States, companies and communities have promoted monitoring. Businesses and states focus on expert knowledge that devalues community water monitoring (MHC), which is based on local knowledge, day-to-day practices, and technical knowledge of networking with various social actors, evidencing contamination and hoarding […]
-
Colombia | Gobernanzas plurales del agua: Derechos al agua en contextos mineros en Perú y Colombia
En contextos de extracción minera a gran escala, la competencia por el acceso al agua produce desigualdades entre poblaciones locales, empresas y estados. Cada uno de estos actores promueve formas diversas de gobernanza vinculadas a distintas maneras de relacionarse con el territorio. Avanzar en el reconocimiento de la diversidad de gobernanzas y, por lo tanto, […]
-
Perú | Gobernanzas plurales del agua: Derechos al agua en contextos mineros en Perú y Colombia
En contextos de extracción minera a gran escala, la competencia por el acceso al agua produce desigualdades entre poblaciones locales, empresas y estados. Cada uno de estos actores promueve formas diversas de gobernanza vinculadas a distintas maneras de relacionarse con el territorio. Avanzar en el reconocimiento de la diversidad de gobernanzas y, por lo tanto, […]
-
Las aspiraciones de las mujeres rurales de Cajamarca en la educación de sus hijas e hijos
En este artículo, Gabriela Arrunátegui analiza las aspiraciones de las mujeres de zonas rurales de Cajamarca en la educación de sus hijas e hijos. Para ello, empleó la información cualitativa recogida en el año 2019 por el equipo del proyecto CREER, sobre prácticas pedagógicas y de género en 12 instituciones educativas multigrado de primaria en […]
-
Didáctica multigrado: Un modelo integrador de organización de contenidos
Este artículo de Limber Santos, muy reconocido experto uruguayo en educación rural, comparte reflexiones y brinda algunas claves conceptuales que subyacen a las prescripciones y las prácticas reales de enseñanza en aulas multigrado – aplicables, en verdad, en muchos otros espacios educativos en que la diversidad es una característica saltante quienes aprenden.
-
A propósito de las “Orientaciones para la evaluación de competencias de estudiantes de la Educación Básica en el marco de la emergencia sanitaria por la COVID-19”
This article addresses the main components of the “Guidelines for the assessment of competencies of Basic Education students in the framework of the health emergency caused by COVID-19”, highlighting both their positive aspects and the challenges involved in their implementation. Likewise, it provides some recommendations in order to guide the strengthening of capacities that will […]