Artículos de Revista
-
The population education transition curve: education gradients across population exposure to new health risks
The salutary effect of formal education on health-risk behaviors and mortality is extensively documented: ceteris paribus, greater educational attainment leads to healthier lives and longevity. Even though the epidemiological evidence has strongly indicated formal education as a leading “social vaccine,” there is intermittent reporting of counter-education gradients for health-risk behavior and associated outcomes for certain […]
-
Can Teacher Training Programs Influence Gender Norms? Mixed-Methods Experimental Evidence from Northern Uganda
This mixed-methods cluster-randomized controlled trial examines the impact of a teacher-training program that aimed to promote positive gender socialization in the conflict-affected region of Karamoja, Uganda. The theory of change suggests that the education system and teachers can play critical roles in promoting positive gender roles and gender equality, which has important implications for peacebuilding. […]
-
The structural relationship between early nutrition, cognitive skills and non-cognitive skills in four developing countries
The author provides evidence about how skills are acquired during childhood. Early height is found to have an effect on cognitive and non-cognitive skills. The effect of early height on cognitive skills more than doubles that for non-cognitive skills. The impact of early height on non-cognitive skills is indirect.
-
Teachers’ pedagogical content knowledge and mathematics achievement of students in Peru
After improving enrolment rates significantly, many developing countries such as Peru are facing the challenge to increase learning levels among students. Over the past few years, many researchers have turned to teacher-related variables as a way to better understand classroom processes that may help increase learning levels among students. In this study, we analyze one […]
-
Psychosocial competencies and risky behaviours in Peru
The authors use a unique longitudinal dataset from Peru to investigate the relationship between psychosocial competencies related to the concepts of self-esteem, self-efficacy, and aspirations, and a number of risky behaviours at a crucial transition period between adolescence and early adulthood. First of all, they document a high prevalence of risky behaviours with 1 out of […]
-
Políticas de seguridad alimentaria y protección de la agricultura familiar en la estrategia regional de seguridad alimentaria en la región Puno
La presente investigación busca analizar el proceso de elaboración de la Estrategia Regional en Seguridad Alimentaria (ERSA) de Puno, así como también su contenido formal, para contrastarlo con las Directrices Voluntarias. Este análisis adquiere amplia relevancia al tratarse del caso específico de Puno, región altiplánica del Perú, que presenta preocupantes indicadores de inseguridad alimentaria a […]
-
[Reseña del libro Error o fraude?: engaños y equivocaciones en la investigación psicobiológica infantil, de Ernesto Pollitt]
La presente reseña se refiere al libro póstumo del investigador peruano más destacado internacionalmente en temas de desarrollo infantil, Ernesto Pollitt.
-
La construcción del poder hídrico: agroexportadores y escasez de agua subterránea en el valle de Ica y Villacurí
El boom agroexportador en la región costera de Ica ha provocado dos procesos interrelacionados: la generación situaciones de estrés hídrico y la emergencia del grupo agroexportador como un nuevo actor social. El papel asignado a los agroexportadores en la narrativa de desarrollo regional les ha concedido una posición dominante en la gestión de los recursos […]
-
Cultura, política, y ecología política del agua: una presentación
El presente artículo introduce el volumen especial de la revista Anthropologica dedicado a la cultura, política, y ecología política del agua. Para ello, se hace una revisión de conceptos fundamentales, como territorio hidrosocial y escasez, así como procesos institucionales, como la implementación de modelos de gobernanza de los recursos hídricos, necesarios para analizar y entender […]
-
Balance y panorama de cuatro programas de educación básica: Acompañamiento Pedagógico, Colegios de Alto Rendimiento, Educación Intercultural Bilingüe y Jornada Escolar Completa
El 19 y 20 de mayo del 2016, en pleno proceso electoral nacional conducente a la segunda vuelta, el Consejo Nacional de Educación organizó un conversatorio sobre cuatro de las políticas y programas en educación básica que mayor atención y recursos recibieron durante el período de gobierno 2011-2016: Jornada Escolar Completa (JEC), Acompañamiento y Soporte Pedagógico, […]