Publicaciones
-
How early nutrition and foundational cognitive skills interconnect? Evidence from two developing countries
We use unique data collected in Ethiopia and Peru as part of the Young Lives Study to investigate the relationship between early undernutrition and four foundational cognitive skills, the first two of which measure executive functioning: working memory, inhibitory control, long-term memory, and implicit learning. We exploit the rich longitudinal data available to control for […]
-
How Early Nutrition and Foundational Cognitive Skills Interconnect? Evidence from Two Developing Countries
While the long-term consequences of early stunting on educational attainment and on school achievement tests are well-known, there is scarce evidence about the specific mechanisms through which early stunting leads to poorer educational outcomes, especially in LMIC contexts. We use unique data collected in Ethiopia and Peru as part of the Young Lives to investigate […]
-
Employment protection legislation and on-the-job training in an informal labor market: evidence from Peru
Training and learning on the job are two critical channels for human capital accumulation during work years. Several studies in developed countries have found that fixed-term contract (FTC) workers receive less training sponsored by their employers than openended contract (OEC) workers do. In contrast, FTC workers participate more actively in informal learning during their job […]
-
El impacto de la pandemia en el sistema de distribución de alimentos del Perú: los mercados de abastos minoristas
Durante el año 2020, la emergencia sanitaria del COVID-19 puso a prueba la efectividad y la capacidad de resiliencia del sistema de distribución de alimentos del Perú, en particular, en su pieza más importante: los mercados de abastos tradicionales, donde se concentra más de la mitad del gasto de los hogares en alimentos. El shock […]
-
Cerrando, ¿qué brechas?: análisis de la inversión pública en la Amazonía peruana
El estudio analiza la relación entre la inversión pública en infraestructura y el cierre de brechas en la Amazonía peruana durante las dos primeras décadas del siglo xxi. Este análisis trasciende la esfera económica al considerar las dimensiones sociales y ambientales como parte de una mirada territorial hacia el desarrollo sostenible. Se parte de la […]
-
Resilience in a pandemic: the case of community pots in Lima, Peru
Due to the food crisis caused by the COVID-19 pandemic, community pots have made a comeback in Lima’s vulnerable areas, as an alternative mechanism to fight hunger. They have become a symbol of resilience and solidarity, as well as spaces where women can support each other and become empowered. In this context, community pots have […]
-
Resiliencia en tiempos de pandemia: el caso de las ollas comunes en Lima, Perú
A raíz de la crisis alimentaria generada por el COVID-19, las ollas comunes han resurgido en las zonas más vulnerables de Lima como una alternativa para enfrentar el hambre. Se han convertido en un símbolo de resiliencia y solidaridad, a la vez que han propiciado la creación de espacios de acompañamiento y empoderamiento femenino. En […]
-
Teacher evaluation in Peru: prospects and challenges
Desde el año 2000, con el reconocimiento de la necesidad de profesionalizar la docencia en el Perú, muy desvalorizada en ese entonces, se iniciaron políticas de evaluación docente en un contexto más amplio de preocupación por el desarrollo de los maestros. Sin embargo, no fue sino hasta la implementación de la Ley de Reforma Magisterial […]
-
School environments and obesity: a systematic review of interventions and policies among school-age students in Latin America and the Caribbean
El rápido aumento de las tasas de obesidad entre los escolares de América Latina y el Caribe (ALC) podría tener un impacto directo en la salud física y mental, la discapacidad y la mortalidad de la región. Esta revisión presenta las intervenciones disponibles que probablemente reduzcan, mitiguen y/o prevengan la obesidad entre los escolares de […]
-
The impact of the JUNTOS conditional cash transfer programme on foundational cognitive skills: Does age of enrollment matter?
Este artículo estudia la relación entre la edad de registro en el programa de transferencias monetarias condicionadas de Perú, JUNTOS, y las habilidades cognitivas fundamentales de una muestra de niños de entre 5 y 12 años. Usando un enfoque de diferencias en diferencias y explotando la variación dentro del hogar, los autores muestran que los hermanos […]