Publicaciones
-
Impact evaluation and policy decisions: where are we? A Latin American think tank perspective
Desde la experiencia de GRADE, nuestros investigadores principales, Miguel Jaramillo y Lorena Alcázar, analizan cuánto ha avanzado la evaluación de impacto hacia su objetivo de informar a las políticas públicas y qué factores pueden haber promovido u obstaculizado esta meta.
-
Explaining spatial diversity in Latin American rural development: structures, institutions, and coalitions
This article summarizes the results of a research program conducted in 11 Latin America countries, addressing two questions: (1) what factors determine territorial development dynamics that lead to economic growth, poverty reduction, and improved income distribution? (2) What can be done to stimulate this kind of territorial dynamics? We highlight five “bundles of factors” that […]
-
Linkage to dynamic markets and rural territorial development in Latin America
Linkage to dynamic markets is a key factor in understanding why different rural territories in Latin America perform differently. This paper combines two conceptual frameworks (from the new economic geography and economic sociology) for an in-depth analysis of the mechanisms that operate in this linkage and to identify key factors that allow for inclusive economic […]
-
Conceptualizing spatial diversity in Latin American rural development: structures, institutions, and coalitions
This article is the introduction to a volume containing findings from a program conducted over five years in 11 Latin America countries, to answer three questions: (1) Are there rural territories that have experienced simultaneous economic growth, poverty reduction, and improved distribution of income?; (2) What factors determine these territorial dynamics?, and; (3) What can […]
-
The Reliability and Validity of Achievement Tests in the Second Young Lives School Survey in Ethiopia
This technical note gives details of the reliability and validity of the assessments used in the second school survey carried out by Young Lives in Ethiopia for the purpose of the construction of test scores on a common scale within each language for maths and reading comprehension. This document give details of the three-parameter model […]
-
Nivel socioeconómico, tipo de escuela y resultados educativos en el Perú: el caso de PISA 2012
El objetivo del trabajo es analizar el logro educativo de los estudiantes en las habilidades evaluadas mediante las evaluaciones PISA 2012, con énfasis en el nivel socioeconómico, la titularidad de la escuela (público o privado) y el sexo del estudiante, empleando un modelo multinivel jerarquizado que tiene en cuenta los efectos fijos y aleatorios a […]
-
Identificación de predictores del desempeño en la comprensión de textos orales y escritos
Este estudio buscó identificar los predictores de la comprensión lectora para promover políticas públicas a favor de intervenciones tempranas, utilizando la base de datos Niños del Milenio. Se evaluaron las relaciones entre las características de los niños y sus oportunidades; y el desarrollo lingüístico. Se encontró que (1) las características de la madre, el desarrollo […]
-
Estrategias de articulación de los productores agrarios en la costa peruana: ¿asociatividad, vinculación con empresas o ambas?
El objetivo central de esta investigación consiste en identificar y caracterizar a los productores que actualmente participan en alguna de estas dos estrategias de articulación a los mercados, así como a los que se integran mediante una tercera vía, consistente en vincularse a las empresas por intermedio de las asociaciones de productores y no en forma […]
-
The role of objective numeracy and fluid intelligence in sex-related protective behaviors
A wealth of studies has indicated that greater cognitive ability is related to healthier behaviors and outcomes throughout the lifespan. In the present paper, we focus on objective numeracy (ability with numbers) and present findings from a study conducted in the Peruvian Highlands that examines the relations among formal education, numeracy, other more general cognitive […]
-
El uso de encuestas y censos agropecuarios para desarrollar una tipología de la pequeña y mediana agricultura familiar en el Perú
Aprovechando la información proporcionada por el Censo Agropecuario del 2012 y por la ENA del 2014, el objetivo de este estudio es combinar la información de ambas fuentes para hacer inferencias, en el ámbito de áreas pequeñas, sobre los niveles de producción e ingresos netos de la pequeña y mediana agricultura familiar. El segmento de […]