Alan Sánchez Jiménez
Investigador Principal
PhD en Economía - University of Oxford
asanchez@grade.org.pe
Alan es Doctor en Economía por la Universidad de Oxford, institución que también le otorgó el Máster en Economía para el desarrollo (MSc in Economics for development). Actualmente es Investigador Principal de GRADE, Investigador Principal del estudio Niños del Milenio, e Investigador Visitante del Departamento de Desarrollo Internacional (Department of International Development) de la Universidad de Oxford. Asimismo, ejerce labores de docencia en temas relacionados a métodos cuantitativos de evaluación de impacto y a políticas de desarrollo social. Anteriormente, fue especialista en investigación económica de la Gerencia de Estudios Económicos del Banco Central de Reserva del Perú. Sus áreas de interés incluyen economía de la educación, economía de la salud, economía laboral y economía del comportamiento. Está particularmente interesado en medir las causas y consecuencias de acumular capital humano a lo largo del ciclo de vida, en la evaluación de programas públicos a través de metodología experimentales y cuasi-experimentales, y en el diseño de encuestas.
Publicaciones
- Todas
- Artículo de Investigación
- Artículo de Revista
- Capítulo en Libro
- Documento de Política
- Libro
- Mimeo
-
Artículo de RevistaNutrients
Role of Government Financial Support and Vulnerability Characteristics Associated with Food Insecurity during the COVID-19 Pandemic among Young Peruvians
2021 Katherine Curi-Quinto, Alan Sánchez, Nataly Lago-Berrocal, Mary E Penny, Claudia Murray, Richard Nunes, Marta Favara, Anisha Wijeyesekera, Julie Lovegrove, Victor Soto-Cáceres, Karani Santhanakrishnan Vimaleswaran
Utilizando datos de estudio longitudinal Niños del Milenio, las y los autores investigan el perfil de las y los jóvenes del estudio afectados por inseguridad alimentaria durante la pandemia. Toman en cuenta las características sociodemográficas de los hogares peruanos prepandemia y otros choques que los hicieron más vulnerables. También evalúan el rol de respuesta del […]
-
The Challenges of Inequality and COVID-19 for Young People in Peru: Evidence from the Listening to Young Lives at Work COVID-19 Phone Survey
2021 Kath Ford, Santiago Cueto, Alan Sánchez
Este documento de política analiza el impacto de la COVID-19 en las vidas de los adolescentes y jóvenes en el Perú mientras transitan hacia la adultez, enfocándose en cómo las crecientes desigualdades están afectando más a aquellos provenientes de entornos desfavorecidos.
-
Artículo de RevistaInternational Journal of Epidemiology
Cohort Profile Update: The Young Lives study
2021 Marta Favara, Gina Crivello, Mary Penny, Catherine Porter, Ellanka Revathi, Alan Sánchez, Douglas Scott, Le Thuc Duc, Tassew Woldehanna, Andy McKay
• Young Lives es un estudio longitudinal que rastrea dos cohortes de niños en cuatro países de ingresos bajos y medianos [Etiopía, India, Perú y Vietnam]. • La encuesta comenzó en 2002 y tres rondas se completaron en 2009. Dos rondas más se llevaron a cabo en 2013 (ronda 4) y 2016 (ronda 5). Más […]
-
Artículo de RevistaMedrxiv
The Evolution of Young People’s Mental Health during COVID-19: Evidence from four Low-and-Middle-Income-Countries
2021 Catherine Porter, Marta Favara, Alan Sánchez, Douglas Scott
Though COVID-19 presents less risk to young people of serious morbidity or mortality, the resulting economic crisis has impacted their livelihoods. There is relatively little evidence on young people’s mental health in Low-and-Middle-Income-Countries (LMICs) as the pandemic has progressed. Two consecutive phone-surveys (August/October and November/December 2020) in Ethiopia, India, Peru and Vietnam interviewed around 9,000 […]
-
Estratificación de los retornos a la educación superior en el Perú: el rol de la calidad de la educación y las opciones de carrera
2021 Alan Sánchez, Marta Favara, Catherine Porter
Este documento de política analiza la situación de América Latina y el Caribe con respecto a sus niveles de crecimientos en la tasa de asistencia a educación superior. En el caso del Perú, la tasa bruta de asistencia en este nivel aumentó entre el 2001 y el 2019 (para jóvenes de 17 a 21 años). […]
-
Los efectos de choques transitorios en resultados de largo plazo: efectos adversos del clima en la acumulación de capital humano en los Andes Peruanos
2012 Diether Beuermann, Alan Sánchez
El efecto de largo plazo de la exposición a eventos de frio inusual en los Andes Peruanos durante etapas tempranas del ciclo de vida sobre los ingresos, educación y una serie de dimensiones de bienestar alcanzados en la etapa adulta.
-
Heterogeneity of total factor productivity across Latin American countries: evidence from manufacturing firms
2012 Daniel Kapp, Alan Sánchez
We use a firm production function approach to generate estimates of total factor productivity (TFP) and labor productivity in the manufacturing sector for a group of Latin American countries.
-
Early Nutrition and Cognition in Peru: a within-siblings investigation
2011 Alan Sánchez
This paper examines the causal link between early childhood nutrition and cognition, applying instrumental variables to sibling-differences for a sample of pre-school aged Peruvian children.
-
Long-Term Implications of Under-Nutrition on Psychosocial Competencies: Evidence from Four Developing Countries
2011 Alan Sánchez, Stefan Dercon
Bajo la motivación de sugerencias de la literatura médica y del modelo de formación de habilidades propuesto por Cunha y Heckman (2007, 2008), este paper emplea información longitudinal de niños en etapa de crecimiento de países en desarrollo para estudiar el impacto de la nutrición temprana en el desarrollo de estas habilidades.
-
Psychosocial Status and Cognitive Achievement in Peru
2010 Alan Sánchez, Ingo W. Outes-León, Oswaldo Molina
This paper presents the results of a quantitative analysis that measured the relationship between psychosocial status at the age of 8, and the development of cognitive skills four years later.
-
Artículo de RevistaReview of Development Economics
Psychosocial status and cognitive achievement in Peru
2018 Ingo Outes, Alan Sánchez, Oswaldo Molina
This paper assesses the importance of psychosocial status in the accumulation of cognitive skills during the transition from mid to late childhood. The authors use longitudinal data from a cohort of 700 Peruvian children drawn from a very rich dataset, the Young Lives Survey, to test the impact of children’s perception of respect at the age of […]
-
Artículo de RevistaWorld Development
Accessing Higher Education in Developing Countries: Panel Data Analysis from India, Peru, and Vietnam
Alan Sánchez, Abhijeet Singh
Researchers use unique individual-level panel data from India (Andhra Pradesh), Peru, and Vietnam on a cohort of individuals surveyed from the age of 8 years to 19 years to study factors affecting enrolment in higher education in these middle-income countries. We document (a) that similar to nationally representative data, the proportion having accessed higher education at this […]
-
Artículo de RevistaEconomics & Human Biology
The structural relationship between early nutrition, cognitive skills and non-cognitive skills in four developing countries
2017 Alan Sánchez
The author provides evidence about how skills are acquired during childhood. Early height is found to have an effect on cognitive and non-cognitive skills. The effect of early height on cognitive skills more than doubles that for non-cognitive skills. The impact of early height on non-cognitive skills is indirect.
-
Artículo de Revista IZA Journal of Labor & Development
Psychosocial competencies and risky behaviours in Peru
2017 Marta Favara, Alan Sánchez
The authors use a unique longitudinal dataset from Peru to investigate the relationship between psychosocial competencies related to the concepts of self-esteem, self-efficacy, and aspirations, and a number of risky behaviours at a crucial transition period between adolescence and early adulthood. First of all, they document a high prevalence of risky behaviours with 1 out of […]
-
Artículo de RevistaThe Journal of Nutrition
Participation in the Juntos Conditional Cash Transfer Program in Peru Is Associated with Changes in Child Anthropometric Status but Not Language Development or School Achievement
2015 Christopher T Andersen, Sarah A Reynolds, Jere R. Behrman, Benjamin Crookston, Kirk Dearden, Javier Escobal, Alan Sánchez, Subha Mani, Aryeh D Stein, Lia CH Fernald
It is unclear what effects a conditional cash transfer (CCT) program would have on child anthropometry, language development, or school achievement in the context of the nutrition transition experienced by many low- andmiddle-income countries. In this study the authors estimated the association of participation in Peru’s Juntos CCT with anthropometry, language development, and school achievement […]
No se han encontrado publicaciones de Alan Sánchez en la categoría Capítulo en Libro
No se han encontrado publicaciones de Alan Sánchez en la categoría Documento de Política
No se han encontrado publicaciones de Alan Sánchez en la categoría Libro
No se han encontrado publicaciones de Alan Sánchez en la categoría Mimeo
Proyectos
En Medios
No se han encontrado novedades de Alan Sánchez en la categoría Artículo de Opinión
No se han encontrado novedades de Alan Sánchez en la categoría Comentario
No se han encontrado novedades de Alan Sánchez en la categoría Entrevista
No se han encontrado novedades de Alan Sánchez en la categoría Mención
Publicaciones Seleccionadas
-
Young Lives, interrupted: short-term effects of the COVID-19 pandemic on adolescents in low- and middle-income countries
2022 Marta Favara, Richard Freund, Catherine Porter, Alan Sánchez, Douglass Scott
-
Impact of the COVID-19 pandemic on anxiety and depression symptoms of young people in the global south: evidence from a four-country cohort study
2021 Alan Sánchez, Catherine Porter, Marta Favara, Annina Hittmeyer, Douglas Scott, Revathi Ellanki, Tassew Woldehanna, Le Thuc Duc, Michelle G Craske, Alan Stein