Research Paper
-
¿Cómo afectan los factores individuales y escolares la decisión de los jóvenes de postular a educación superior? Un estudio longitudinal en Lima, Perú
The results suggest that a set of individual and school factors predict young people’s post-secondary enrolment one year after graduating from secondary school. Students who have at least one parent with higher education are almost twice as likely to apply to higher education as their peers whose parents have only primary education, while students from […]
-
Apego al terruño: la geografía espacial de los mercados laborales de docentes
In developing countries, the unequal distribution of teacher quality is a problem that underlies the unequal distribution of educational attainment. However, little is known about how the labour market generates this type of distribution. To contribute to this type of knowledge, this study investigates whether there is a national market for teachers in Peru or, […]
-
¿Tiene el presupuesto participativo algún efecto en la calidad de los servicios públicos? El caso del sector del agua y saneamiento en el Perú
Citizen participation should direct the public investment needs of the population, particularly for the benefit of the poorest. This is how the participatory budgeting (PP for its acronym in Spanish) process implemented in Peru in 2004 is conceived. However, this study finds that there is no evidence to suggest a robust relationship between PP and […]
-
Does the cradle set the opportunities and educative achievement? A look to the Peruvian case
Educational research shows a strong correlation between the performance of Peruvian students and their socio-economic status (NSE for its acronym in Spanish). This paper uses data from the longitudinal study Niños del Milenio to analyse whether students’ mathematics learning opportunities (ODA for its acronym in Spanish) are associated with NSE and achievement. ODA were estimated from […]
-
Demanda social por programas de atención y educación de la primera infancia (AEPI) en el Perú
In order to provide relevant information for planning the scale-up of early childhood care and education (AEPI for its acronym in Spanish) services for children under three years of age, a study of the social demand for this type of intervention was carried out in two districts of the Puno Region (Acora and Yunguyo) and […]
-
El impacto de la licencia municipal en el desempeño de las microempresas en el Cercado de Lima
Este estudio busca identificar el impacto de la licencia de funcionamiento municipal en el desempeño de las microempresas de Lima Cercado mediante un diseño de investigación experimental.
-
Ajustes del mercado laboral ante cambios en el salario mínimo: la experiencia de la década de 2000
Este estudio -que evalúa los efectos del salario mínimo sobre dos importantes variables del mercado laboral: ingresos y empleo en la década del 2000- muestra un piso salarial peruano que ha variado en la misma dirección que la tasa de incumplimiento.
-
Polarización y segregación en la distribución del ingreso en el Perú: trayectorias desiguales
Inequality in income distribution between territories and between social groups has increased, despite a slight reduction in inequality as measured by indicators such as the Gini.
-
Impacto del programa Juntos sobre nutrición temprana
Si bien se evidencian mejoras en los indicadores nutricionales de los niños afiliados al programa Juntos, la pregunta de la investigación es: ¿hasta qué punto estas mejoras serían consecuencia del programa?
-
El uso de categorías étnico/raciales en censos y encuestas en el Perú: balance y aportes para una discusión
Se establece un balance de las iniciativas implementadas para incorporar la dimensión étnica en los instrumentos cuantitativos usados para el análisis de la realidad social peruana.