Working paper
-
Ethnicity and earnings in urban Peru
The relationship between ethnic exclusion and earnings in Urban Peru. Our approach to the concept of ethnicity involves the usage of instruments in many of its several dimensions: mother tongue, parental background, religion, migration events and race.
-
Gender and Racial Discrimination in Hiring: A Pseudo Audit Study for Three Selected Occupations in Metropolitan Lima
In the paper, the authors adapt the audit studies methodology to analyze gender and racial differences in hiring for a particular segment of the market of three selected occupations in Metropolitan Lima: salespersons, secretaries and (accounting and administrative) assistants. The adapted pseudo-audit study methodology allows them to reduce the room for existence of statistical discrimination. […]
-
Ethnicity and Earnings in Urban Peru
In this paper the authors study the relationship between ethnic exclusion and earnings in Urban Peru. The authors approach to the concept of ethnicity involves the usage of instruments in many of its several dimensions: mother tongue, parental background, religion, migration events and race. In order to approximate what can be called racial differences in a […]
-
Matching as a Tool to Decompose Wage Gaps
In the paper the author presents a methodology that uses matching comparisons to explain gender differences in wages. The approach emphasizes gender differences in the supports of the distributions of observable characteristics and provides useful insights about the distribution of the unexplained gender differences in pay. The proposed methodology, a non-parametric alternative to the Blinder-Oaxaca […]
-
Privatización en el Perú: impacto en el desempeño de las empresas
In the nearly ten years since Peru privatized major State Owned Enterprises (SOEs), the overall impact of the process is not yet clear.
-
Las reformas curriculares de Perú, Colombia, Chile y Argentina: acuerdos, logros y responsabilidades
Trabajo sobre las actuales políticas de desarrollo curricular en Perú, Argentina, Chile y Colombia extendiendo la consultoría realizada por los autores al Ministerio de Educación del Perú en los años 2000 y 2001.
-
Las pruebas internacionales de aprendizaje en América Latina y su impacto en la calidad de la educación: criterios para guiar futuras aplicaciones
Se analizan las implicancias de dicha participación y de resultar recomendable o de alguna manera ineludible, pueda servir para el mejoramiento de la gestión y de los resultados de los procesos educativos.
-
Enfoques educativos para niños y niñas trabajadores: estudio de caso de dos experiencias peruanas
En el Mimeo se busca comparar la gestión y resultados educativos de escuelas incluidas en el Programa DINALEA en Lima Metropolitana con aquella promovida por la organización Manthoc en Lima Metropolitana.
-
Las actitudes de los estudiantes peruanos hacia la lectura, la escritura, la matemática y las lenguas indígenas
Resultados de la administración de diversas escalas de actitudes a estudiantes de cuarto y sexto de primaria y cuarto de secundaria durante la evaluación nacional del rendimiento estudiantil a fines del 2001.