Book
-
Proyecto Alianza Forestal: manejo de bosques comunales para la sostenibilidad socioeconómica y ambiental
Since 2019, the Forest Alliance Project has implemented a communal forest management model in seven native Amazonian communities of the Shipibo-Konibo and Kakataibo ethnic groups. To do so, it adopted an ecosystem approach to communal territory, which improves the livelihoods of indigenous families through sustainable enterprises. This book gathers the systematization of the project experience […]
-
Bringing peacebuilding to nexus thinking in education in emergencies: promising practices to overcome injustices
This synthesis report was commissioned by INEE, UNESCO and IFRC through the Geneva Global Hub for Education in Emergencies (EiE Hub). These partners recognise that education in emergencies and protracted crises must be recognised as a cornerstone of humanitarian, peace and development action – not as secondary to sectoral responses – and that this requires action across […]
-
El Perú pendiente: ensayos para un desarrollo con bienestar
The essays that make up this book have been written to commemorate the first 40 years of GRADE’s institutional life, which coincides not only with the Bicentennial of Peru’s Independence, but also with the health crisis caused by the COVID-19 pandemic and its profound economic, social and political consequences. From different conceptual and methodological perspectives, […]
-
Materiales y recursos educativos en escuelas rurales multigrado. Un estudio sobre percepciones de docentes y funcionarios en el contexto de la pandemia
El nuevo documento de nuestro proyecto Creciendo con las Escuelas Rurales Multigrado en el Perú (CREER) explora las valoraciones de docentes y funcionarios de instancias de gestión educativa descentralizada de Cajamarca, Loreto y Piura sobre la disponibilidad, el propósito, el rol, los criterios de calidad, el alineamiento al currículo nacional y la adecuación a las […]
-
Aprendo en Casa: balance y recomendaciones
En marzo del 2020, el gobierno peruano debió declarar una emergencia sanitaria que, entre otras medidas, forzaba el distanciamiento social y el cierre de las escuelas. Lo que en un inicio se pensó que sería un cierre temporal, duró todo el año escolar 2020 y alcanza lo que va del 2021. En un esfuerzo sin […]
-
Bienestar docente e impacto de la pandemia de COVID-19 en escuelas rurales multigrado. Un estudio cualitativo con docentes de tres regiones del Perú.
El objetivo del presente estudio, realizado por Rafael Miranda, César Bazán y César R. Nureña, por encargo del proyecto CREER, fue indagar el impacto de la pandemia de COVID-19 en el bienestar de los docentes de escuelas rurales multigrado del país, atendiendo en especial las dimensiones psicosocial, familiar y laboral. Este estudio cualitativo y exploratorio […]
-
La reforma (im)posible: Enfrentando desafíos del sector educación 2018-2020
Martín Benavides recounts his history as a public server: first as head of SUNEDU (the National Superintendency of University Education) and then as Minister of Education. This is not an academic book, but a narrative, documented with interviews of the time, public documents and the reconstruction of events carried out together with collaborators.
-
Las pedagogías invisibles de género en escuelas multigrado rurales Análisis de prácticas pedagógicas
Este informe presenta los hallazgos del procesamiento y análisis de la información recolectada en el estudio realizado por el proyecto CREER en Cajamarca, Piura y Loreto durante el segundo semestre del año escolar 2019. El objetivo de este estudio era hacer un análisis de género de las prácticas pedagógicas de un conjunto de escuelas multigrado […]
-
The dynamics of the Peruvian labor market: job creation and destruction and destruction of jobs and worker flows
Peruvian labor analysis has focused mainly on its static dimension. Thus, the focus has been on indicators such as the number of jobs generated; unemployment, occupation or participation rates; job allocation by sector or formality, of unemployment, occupation or participation; the allocation of work according to sectors or formality condition. These indicators provide a view […]
-
El acompañamiento pedagógico como estrategia de formación docente en servicio: reflexiones para el contexto peruano
In agreement with the team of the Office for Teacher Training in Service (DIFODS) of the Ministry of Education (MINEDU), this document contributes to the construction of the institutional theoretical reference that supports the ministerial commitment to the pedagogical support as the main strategy formative The document has allowed aligning approaches, supporting them in the light of international […]