Publications
-
Collective Land Tenure Regimes and Vulnerability Reduction in Pastoralist Societies of the Andean Altiplano
Based on research into the evolution of land tenure regimes and their implications for the sustainability of pastoral production systems, this document provides public policy recommendations to help sustainable development of pastoralist societies. Evidence shows that collective land regimes create the conditions for the development of sustainable production systems while individual land tenure regimes are […]
-
Psychosocial Competencies and Risky Behaviours in Peru
Sorry, this entry is only available in European Spanish.
-
The Impact of the Juntos Conditional Cash Transfer Programme in Peru on Nutritional and Cognitive Outcomes: Does the Age of Exposure Matter?
In this study we revisit the impact of conditional cash transfers (CCTs) on child development, with an emphasis on the role of the age of exposure. We use longitudinal data from a unique paired-siblings sample of Peruvian children (the Young Lives study) to evaluate whether Juntos, a large-scale CCT implemented in Peru since 2005, has […]
-
Accessing Higher Education in Developing Countries: Panel Data Analysis from India, Peru, and Vietnam
We use unique individual-level panel data from India (Andhra Pradesh), Peru, and Vietnam on a cohort of individuals surveyed from the age of 8 years to 19 years to study factors affecting enrolment in higher-education in these middle-income countries. We document (a) that similar to nationally representative data, the proportion having accessed higher-education at this […]
-
Las rondas campesinas de desarrollo minero: el caso del proyecto minero La Granja
Recuento de la historia de las rondas campesinas en el ámbito de influencia del proyecto minero La Granja, haciendo especial referencia a los cambios institucionales vinculados al proyecto minero.
-
Transformación de la representatividad política local en los contextos extractivos a gran escala en los Andes peruanos
Este trabajo intenta contribuir a la literatura existente al analizar cuáles son las condiciones económicas e institucionales en las que se enmarcan las transformaciones en la representatividad política en áreas rurales donde se han instalado grandes proyectos extractivos. Asimismo, busca mostrar en qué medida los cambios en el liderazgo campesino han influido en la transformación […]
-
Industrias extractivas y desarrollo rural territorial en los Andes peruanos. Los dilemas de la representación política y la capacidad de gestión para la descentralización
Durante las últimas décadas, en el Perú se han producido cambios significativos en las formas de organización y representación local. Estos cambios han afectado el desarrollo de las políticas territoriales en el contexto de proyectos mineros a gran escala. El país ha hecho esfuerzos para contribuir a la gestión del territorio, para lo cual ha […]
-
Regímenes de Tenencia Colectiva de la Tierra y Reducción de la Vulnerabilidad de las Sociedades Pastoras del Altiplano
Este documento ofrece recomendaciones de política pública para ayudar al desarrollo sostenible de sociedades pastoras hechas a partir de una investigación sobre la evolución de los regímenes de tenencia y sus implicancias en la sostenibilidad del sistema de producción pastoril. La evidencia muestra que los regímenes colectivos de tierra generan condiciones para el desarrollo de sistemas productivos sostenibles mientras […]
-
Behaviors, Strategies and Achievement in Reading Comprehension in PISA: Analysis for Peru
Learning to read is internationally considered a central goal of schooling. In this analysis we used data from PISA on reading comprehension for Peru, with the aim of determining if the socioeconomic characteristics of students are associated with their performance, behaviors and educational strategies, as well as with their school environment. Regarding educational resources for […]
-
Impacto de Educación Inicial Sobre Desempeño Académico
El Ministerio de Educación del Perú (MINEDU) lleva implementando en los últimos 5 años una ambiciosa campaña de expansión de la educación inicial, con el propósito de cerrar brechas en acceso a educación temprana. El objetivo de incrementar el acceso a educación inicial es mejorar la preparación de los estudiantes al ingresar a primaria a […]