Publications
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Evaluación de impacto del programa de soporte pedagógico del Ministerio de Educación del Perú
Soporte Pedagógico, implementado por la Dirección de Educación Primaria del Ministerio de Educación del Perú, es una intervención que busca mejorar las condiciones en el ámbito educativo que permiten disminuir el atraso escolar y mejorar los niveles de los logros de aprendizajes esperados en las áreas de comunicación, matemática, ciencia y ambiente, y personal social. […]
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Trayectorias educativas en el Perú: desde la infancia hasta la adultez temprana
Aportes para el diseño de políticas orientadas a reducir la inequidad del sistema educativo peruano, para lo cual se compara las trayectorias de las dos cohortes del estudio Niños del Milenio —la mayor nacida en 1994; y la menor, en el 2001— estimando sus oportunidades educativas y logros. Se basa, principalmente, en las encuestas de hogares aplicadas […]
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Más que una guardería. El tránsito de Wawa Wasi a Cuna Más en Jicamarca
El estudio buscó comprender problemas de gestión de recursos humanos del Programa Nacional Cuna Más –sucesor del Programa Nacional Wawa Wasi– para implementar su propuesta de aprendizaje infantil temprano a las/os niños que acudían, en 2014, al servicio de cuidado diurno de Cuna Más en la comunidad campesina de Jicamarca, zona pobre periurbana (provincia de […]
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Teachers’ pedagogical content knowledge and mathematics achievement of students in Peru
After improving enrolment rates significantly, many developing countries such as Peru are facing the challenge to increase learning levels among students. Over the past few years, many researchers have turned to teacher-related variables as a way to better understand classroom processes that may help increase learning levels among students. In this study, we analyze one […]
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Psychosocial competencies and risky behaviours in Peru
The authors use a unique longitudinal dataset from Peru to investigate the relationship between psychosocial competencies related to the concepts of self-esteem, self-efficacy, and aspirations, and a number of risky behaviours at a crucial transition period between adolescence and early adulthood. First of all, they document a high prevalence of risky behaviours with 1 out of […]
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Del plan al proyecto urbano. Reestructurar la ciudad o las políticas públicas
Reflexión sobre la relación entre el contexto histórico, socio económico y político de la ciudad y las herramientas de planificación con que se opera. El capítulo busca advertir las especificidades del contexto peruano y, sobre la base de la experiencia de los proyectos urbanos integral (PUI), pensar el qué y el cómo de las herramientas […]
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Determinantes de la fragmentación de la inversión pública urbana: evidencia empírica en los barrios populares de Lima
The article presents empirical research that analyses the social, political and administrative factors that diminish the efficiency and effectiveness of the National Public Investment System (SNIP), resulting in the limited scope and inadequate prioritisation of public works in human settlements.
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Otro urbanismo para Lima: más allá del mejoramiento de barrios
A set of articles that analyse, from various points of view and disciplines, the different aspects involved in the development of the integral urban project area of the metropolitan programme Barrio Mío. Its main contribution is to show and analyse the approach and the concrete and complete methodology with which urban planning in the working-class […]
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Social media instruments and the promotion of financial inclusion in peruvian rural areas
This study seeks to evaluate the use of short soap operas as a mechanism to promote the use of formal savings accounts among poor rural women that have been secularly excluded from healthy interactions with the formal financial sector. The authors developed a short soap opera (telenovela), named Josefa, which transmitted pro-savings messages using characters […]
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Collective land rights: an essential asset for Pastoral communities in order to sustain their livelihoods and the environment in the Andean Altiplano
Considering communal or condominium land tenure regimes enable sustainable pastoral production systems, public policy should be re-oriented to support pastoralist families’ collective land right access.