Publications
-
El Perú pendiente: ensayos para un desarrollo con bienestar
The essays that make up this book have been written to commemorate the first 40 years of GRADE’s institutional life, which coincides not only with the Bicentennial of Peru’s Independence, but also with the health crisis caused by the COVID-19 pandemic and its profound economic, social and political consequences. From different conceptual and methodological perspectives, […]
-
El uso de las tecnologías para la generación de aprendizajes: desafíos para la formación inicial y en servicio del profesorado
In this essay, the authors focus on a specific topic, namely the Technological, Pedagogical and Disciplinary Knowledge (TPACK) model. The adoption of this model – or others – could help guide the long-awaited and much-needed reform of initial teacher education and professional development, which should be part of a broader strategy aimed at further strengthening […]
-
Anotaciones sobre el derecho a la educación en el Perú, hoy: la urgencia por la indignación
The right to education recalls, first of all, the existence of international and national regulations that oblige the State to guarantee that all people have access to quality education, relevant to their personal development and that of society. The main actors linked to management during the last decades seem to have forgotten that education is […]
-
Microcredit Impacts: Evidence from a Large-Scale Observational Study in Brazil
This paper studies the impact of microcredit in Brazil. We use a propensity score matching on original primary data on business and personal outcomes to compare veteran clients of BNDES—Brazil’s largest government-owned development bank—to a matched sample of more recent clients. Based on administrative data as well as data from a survey of 2107 clients […]
-
Madres jóvenes en pandemia: una aproximación cualitativa a los retos del cuidado infantil
Este documento presenta las percepciones de mujeres que fueron madres en su juventud, y que forman parte de la muestra longitudinal del estudio cualitativo Niños del Milenio (NdM). Para ellas, la labor de cuidado se complejizó al asumir el acompañamiento educativo de sus hijos durante la pandemia del COVID-19. Las mujeres que fueron madres en […]
-
Resiliencia en tiempos de pandemia: el caso de las ollas comunes en Lima, Perú
The coronavirus pandemic has not only been a health emergency, but has also generated an economic, social and food crisis. In this context, cooking pots (OC) have played a central role in the subsistence of the most vulnerable population in the cities, and in some way have replaced social food programs. The first part of […]
-
Inversión pública y desigualdad en América Latina
Based on two case studies, in Peru and Colombia, this study finds that public investment has an inequality-reducing effect, but a very small one, so that a large investment would be needed to achieve a minimal reduction in inequality. In addition, it is found that the effect of public investment depends on the level of […]
-
Materiales y recursos educativos en escuelas rurales multigrado. Un estudio sobre percepciones de docentes y funcionarios en el contexto de la pandemia
El nuevo documento de nuestro proyecto Creciendo con las Escuelas Rurales Multigrado en el Perú (CREER) explora las valoraciones de docentes y funcionarios de instancias de gestión educativa descentralizada de Cajamarca, Loreto y Piura sobre la disponibilidad, el propósito, el rol, los criterios de calidad, el alineamiento al currículo nacional y la adecuación a las […]
-
Trayectorias educativas: seguimiento a jóvenes peruanos en pandemia
Este documento explora las trayectorias educativas seguidas, durante la pandemia -2020 y 2021-, por jóvenes integrantes del estudio cualitativo Niños del Milenio. La investigación muestra sus percepciones acerca de los retos que enfrentaron respecto a la educación virtual de emergencia, así como a la continuidad de sus estudios superiores o el acceso a estos en […]
-
Trayectorias educativas: Seguimiento de jóvenes peruanos en pandemia
A partir de un seguimiento cualitativo a la cohorte menor de Niños del Milenio durante dos años consecutivos (2020 y 2021), exploramos las barreras para el acceso y la continuidad educativa, el rol determinante del Estado y las familias, y la percepción de que la educación superior virtual impartida durante la pandemia ha sido de […]