State Reform and Public Institutions
GRADE researchers develop a series of studies and evaluations into the workings of factor markets, the justice system, the development of micro-enterprises, decision-making processes, and regional and local policy. Within this area analysis is also conducted into market structures, regulatory frameworks, pricing policy and policy relating to technological innovation.
Senior Researchers
-
Lorena Alcázar Valdivia
PhD en Economics - Washington University
Lorena has a BA in Economics from the Pacific University in Peru, a Master’s Degree in Political and International Economy from the Kiel Institute of World Economics, and a PhD in Economics from Washington University. She is currently a Senior Researcher at the Group for the Analysis of Development (GRADE). Previously, she served as Vice-President […]
-
Miguel Jaramillo Baanante
PhD en History - University of California
Miguel Jaramillo has a degree in Economics from the Pontifical Catholic University of Peru. He completed his graduate studies in Economics and History at the University of California, where he received a PhD in History. His areas of interests are labor economics, social policy and institutional analysis. He is currently a Senior Researcher at GRADE. […]
-
Máximo Torero Cullen (de licencia)
PhD en Economics - University of California, Los Angeles
Maximo received a PhD from the University of California at Los Angeles, Department of Economics and held a postdoctoral fellow position at the UCLA Institute for Social Science Research (ISSR). Currently, he is the Chief Economist of the Food and Agriculture Organization (FAO). Prior to joining FAO, he was the World Bank Group Executive Director for […]
Associated Researchers
-
Juana Kuramoto Huamán (on leave)
PhD candidate en Innovation & Technology - Maastricht University
Juana Kuramoto received a Master’s Degree in Public Policy from the University Carnegie Mellon in 1995. She is currently studying for a PhD in Policy Studies and Technological Change at the University of Maastricht and is an Associate Researcher at GRADE. Her fields of interest are technological innovation, scientific and technological policy, and mining. She […]
Adjunct Researchers
-
Jessica Tapia Soriano
Master en - Latin American Faculty of Social Sciences (FLACSO)
Jessica holds a Master’s degree in Social Sciences with an orientation on Education from the Latin American Faculty of Social Sciences (FLACSO) in Argentina. Currently she is an Adjunct Researcher at GRADE and the Pedagogical Coordinator of the Growing with Multigrade Rural Schools in Peru (CREER) Project.
Publications
-
Políticas de ciencia, tecnología e innovación
2011 Juana Kuramoto, Juan Jose Diaz
El documento centra las políticas de ciencia, tecnología e innovación que deberá adoptar el próximo gobierno para garantizar la sostenibilidad del crecimiento económico experimentado en los últimos once años.
-
Descentralización funcional y presupuestal de la educación pública en el Perú: un balance de avances y desafíos
2011 Lorena Alcazar, Nestor Valdivia
Un diagnóstico de la gestión presupuestal de la educación pública en un contexto de descentralización política que ha implicado la transferencia de competencias y funciones educati
-
JournalGlobalization, Societies and Education
Global citizenship and marginalization: contributions towards a political economy of global citizenship
2011 Maria Balarin
This paper provides a critical discussion of the literature on global citizenship education using a theorical approach that sterms form political economy theories of globalisation.
-
Cambio y continuidad en la escuela peruana: una mirada institucional a la implementación de programas, procesos y proyectos educativos
2010 Martín Benavides, Paul Neira
A partir de la visita a las aulas, se ofrecen elementos para analizar qué ocurre en las áreas de este ámbito educativo peruano y para conocer la interacción entre hacedores de política, actores locales y entorno.
-
Guía para la elaboración de una línea de base de la minería a pequeña escala
2010 Maximo Torero, Juana Kuramoto, Juan Jose Diaz, David Solís
Esta guía presenta los criterios de la metodología propuesta y aplicada originalmente en las regiones piloto (La Libertad, Pasco y Moquegua).
-
Financiamiento de las universidades públicas en el Perú: respuestas a la crisis y al ajuste económico
1993Patricia McLauchlan de Arregui, ,
Cómo las universidades públicas peruanas enfrentan la crisis fiscal de la última década por la que sucesivos gobiernos introduzcan restricciones presupuestales y recorten la transferencia de recursos financieros.
-
Algunas cuestiones sobre la “libre elección educativa”
1993,
Una respuesta al artículo de Astin que sostiene
-
La “libre elección” de la escuela: ¿un atractivo ilusorio?
1993,
Consecuencias que traería la implantación de un sistema de "libre elección" en las escuelas norteamericanas a través de vales entregados por el Estado para pagar el servicio educativo tanto público como privado.
-
Reorientación de la política monetaria en el Perú: avances y problemas
1993
En este artículo se plantea una regla de control monetario que toma en cuenta la evolución esperada de la producción como alternativa a la actual estrategia de control monetario tendiente a reducir la inflación.
-
El ciclo económico en el Perú
1993
Caracterización del ciclo económico en el Perú a través del comportamiento cíclico de los principales precios y agregados macroeconómico (reales y monetarios) de la economía peruana de los últimos 50 años.
No se han encontrado publicaciones de State Reform and Public Institutions en la categoría Journal
No se han encontrado publicaciones de State Reform and Public Institutions en la categoría Chapter in Book
No se han encontrado publicaciones de State Reform and Public Institutions en la categoría Policy brief
No se han encontrado publicaciones de State Reform and Public Institutions en la categoría Book
No se han encontrado publicaciones de State Reform and Public Institutions en la categoría Mimeo
Projects
News
-
GRADE gana el Premio PODER 2016 al think tank del año y al think tank sobre políticas sociales
October 20, 2016 Education and learning, Methodologies for research and evaluation of policy and programmes, State reform and public institutions
En una ceremonia en la librería El Virrey, llevada a cabo el 19 de octubre, el Grupo de Análisis para el Desarrollo fue galardonado con el Premio PODER 2016 al think tank del año y al think tank sobre políticas sociales. La cuarta edición del premio, organizado por la revista PODER y la plataforma On Think […]
-
Comment, Interview, Media GRADE, Reference, Institutional News
Dialogue on politics: presentations and reportage
October 3, 2016 Education and learning, State reform and public institutions, Health and nutrition
RESUMEN DEL SEMINARIO Revisar el pacto social-fiscal y avanzar en la formación de capital humano fueron las dos grandes tareas, con miras a la mejora de la productividad del país, expuestas al premier Fernando Zavala durante la clausura del seminario Diálogo de Políticas, organizado por GRADE. Durante dos jornadas, 26 y 27 de septiembre, el […]
-
What should be kept in our next government? Hugo Ñopo talked to Chicharrón de Prensa
July 4, 2016 Education and learning, State reform and public institutions
Financiamiento de la educación, desarrollo e inclusión social, salud, sistema laboral, producción, y otros temas. ¿Qué políticas deberían mantenerse en el próximo gobierno? Tertulia entre nuestro Investigador principal, Hugo Ñopo, y el programa Chicharrón de Prensa.
-
Public expenditure on agriculture: centralism and regional inequities, by Eduardo Zegarra
July 2, 2016 Rural development and agriculture, State reform and public institutions
“Aunque el sector agrario tiene una participación de solo 5.6% en el PBI nacional, tiene a más del 25% de la PEA ocupada y en muchas regiones el peso sectorial es de entre 20 y 30%.” Eduardo Zegarra, Investigador principal de GRADE, analiza la evolución y composición del gasto público agropecuario del gobierno saliente, a […]
-
Gender inequality: the risk meant to the economy. With Hugo Ñopo’s opinion
June 26, 2016 Education and learning, State reform and public institutions
¿Cuáles son los retos para que más mujeres se inserten a la fuerza laboral en el Perú? Hugo Ñopo, Investigador principal de GRADE, opina: “Nosotros tendemos a pensar que las disparidades y brechas salariales, la discriminación de género, entre otros, deberían resolverse con normas, pero parte de la solución no está ahí sino en los […]
Events
-
GRADE and IEP will held “Hacia un Desarrollo Inclusivo y Sostenible en América Latina: Diálogos entre Investigación y Políticas Públicas” International Seminar
25/06/2014 → 26/06/2014 8:30 am - 8:00 pm Auditorio del IEP y Auditorio de GRADE Rural development and agriculture, Education and learning, Ethnicity, gender and citizenship, Natural resources, extractive industries and social conflict, State reform and public institutions
Sorry, this entry is only available in European Spanish.
-
Se instalará el comité directivo del Proyecto “Fortalecimiento de la Gestión de la Educación en el Perú – FORGE”, integrado por GRADE, MINEDU y el Ministerio de Relaciones Exteriores, Comercio y Desarrollo de Canadá
05/05/2014 8:00 am Auditorio de GRADE Education and learning, State reform and public institutions
Sorry, this entry is only available in European Spanish.
-
Arequipa: Seminario “Cambios institucionales para un Estado más inclusivo: diálogo y debate sobre la descentralización de la gestión educativa y la gestión territorial”
11/07/2013 → 12/07/2013 Auditorio de la Universidad Católica de Santa María, Arequipa Natural resources, extractive industries and social conflict, State reform and public institutions
Sorry, this entry is only available in European Spanish.
-
Investigadores de GRADE participarán como expositores en el I Coloquio de Egresados de Ciencias Sociales
04/11/2009 → 07/11/2009 Rural development and agriculture, State reform and public institutions
Sorry, this entry is only available in European Spanish.
-
Investigadores de GRADE y ALTERNATIVA presentaron resultados de estudios sobre gestión educativa local en Piura
06/08/2009 Club Grau, Piura Education and learning, State reform and public institutions
Sorry, this entry is only available in European Spanish.
- Education and Learning
- Employment, Productivity and Innovation
- Rural Development and Agriculture
- Ethnicity, Gender and Citizenship
- Methodologies for Research and Evaluation of Policy and Programmes
- Poverty and Equity
- Natural Resources, Extractive Industries and Social Conflict
- State Reform and Public Institutions
- Health and Nutrition
- Urbanization and Sustainable Cities