Publications of Ethnicity, gender and citizenship
-
Desigualdad en la academia: mujeres en las ciencias sociales peruanas
El libro recoge estudios de investigadoras del Grupo Sofía en torno a las desigualdades entre mujeres y hombres en el mundo de la investigación y de la docencia universitaria en las ciencias sociales. Las autoras presentan evidencia rigurosa, hasta ahora no disponible, que muestra las disparidades entre hombres y mujeres con una trayectoria profesional en […]
-
The impact of intimate partner violence on child development in Peru
Resarchers used longitudinal data from a cohort of Peruvian children (n=1,720) tracked starting at the age of 1 year old to test the association between alcohol-induced physical IPV (intimate partner violence) against the mother during the child’s first two years of life, and the child’s cognitive, socio-emotional and schooling outcomes between the ages of 5 […]
-
Oportunidades y barreras en la trayectoria de las científicas sociales peruanas
El presente capítulo se enmarca en estos esfuerzos y es resultado de esa agenda del Grupo Sofía, que pretende profundizar en el análisis de las disparidades entre las experiencias de mujeres y hombres en el mundo laboral académico de las ciencias sociales. Específicamente, analizamos las oportunidades y barreras a las que se enfrentan las científicas sociales peruanas durante su […]
-
El entorno de la investigación social en el Perú
En el Perú existen coincidencias importantes con los hallazgos de esta literatura, hay también particularidades que se explicarían por lo que podemos describir como el entorno precario en el que se desarrolla la investigación académica en el país, entorno que profundiza algunas desigualdades de género que también se plantean en el presente libro.
-
¿Cómo abordar el estudio de las inequidades de género en el mundo académico?
Este primer capítulo busca situar a las personas que lean este libro en ese abordaje conceptual compartido sobre el problema de las inequidades de género en el mundo académico. Para ello, presentamos una breve discusión sobre cómo nos aproximamos a los regímenes de inequidad en el campo académico y de la investigación, y sobre los principales aportes […]
-
Social protection, economic opportunity strategies and women’s empowerment in Peru
This article presents results from two evaluation studies aimed at providing evidence of the impact of social protection programmes on women’s well-being. Specifically, the studies evaluate the impacts of the Peruvian programmes Haku Wiñay and Juntos on women’s empowerment dimensions, such as decision-making on household resources, gender roles and ideology, self-esteem and domestic violence. Findings from […]
-
Interacción social y crimen: un análisis del caso peruano a nivel provincial
El presente estudio pretende documentar si la correlación entre las decisiones personales, definida como “interacción social”, contribuye a generar un mayor entendimiento acerca del fenómeno del crimen y su varianza.
-
Prevalencia de delitos en la población penal peruana: desorganización social versus aprendizaje social
The aim of the study is to identify the main factors that influence a person commits a type of crime. We will focus on two theories: social learning and social disorganization, comparing each other to determine which one is more important. A second objective is to study how crime’s main drivers and gender relate to […]
-
Vocational and business training to improve women’s labour market outcomes in low- and middle-income countries: a systematic review
This Campbell systematic review examines the impact of vocational and business training targeted at women in low- and middle-income countries. The review summarises evidence from thirty-five quantitative studies with an experimental or quasi-experimental design. The review summarises the impact of 30 interventions, containing data from over 80,000 women. The qualitative narrative meta-synthesis includes findings from […]
-
Vocational and business training to improve women’s labour market outcomes in low- and middle-income countries: a systematic review
This Campbell systematic review examines the impact of vocational and business training targeted at women in low- and middle-income countries. The review summarises evidence from thirty-five quantitative studies with an experimental or quasi-experimental design. The review summarises the impact of 30 interventions, containing data from over 80,000 women. The qualitative narrative meta-synthesis includes findings from […]