Publications of Education and learning
-
La competencia matemática en estudiantes peruanos de 15 años. Predisposiciones de los estudiantes y sus oportunidades para aprender en el marco de PISA 2012
En PISA 2012 se evaluó la capacidad de los estudiantes peruanos para afrontar situaciones matemáticas cotidianas y desafíos que les plantea la sociedad actual, de modo que puedan tener una participación activa en esta. Los resultados muestran las limitaciones de los estudiantes peruanos en el desarrollo de la competencia matemática, que han sido evidenciadas en […]
-
Gendered trajectories through education, work and parenthood in Peru
This paper explores young people’s inter-related transitions and pathways through schooling, work and parenthood, with a special focus on the way gender affects trajectories into adulthood among a sample of young people growing up in poverty. The authors report on the outcomes and trajectories of those members of the Older Cohort who participated in Young […]
-
Early sexual initiation among adolescents in Peru: A longitudinal analysis among 15-year-olds
The percentage of Latin American teenage women, including Peruvian, reporting having had sex is increasing. There are few studies in Latin America aimed at identifying the predictors of this behavior. This study uses a unique longitudinal dataset from Peru to explore which individual, family and community variables, and changes of these over time, predict sexual […]
-
Gestión estratégica de la educación en Puno. El currículo y la identidad como ejes del cambio
Es responsabilidad de los tres niveles de gobierno (nacional, regional y local) garantizar un servicio educativo de calidad en nuestro país y para ello, es necesario la coordinación y articulación entre ellos, apuntando hacia el gran objetivo que todos los niños y niñas logren aprendizajes y una educación de calidad. Para aportar en este objetivo, […]
-
El efecto del Acompañamiento Pedagógico sobre los rendimientos de los estudiantes de escuelas públicas rurales del Perú
El principal objetivo de este estudio es evaluar el efecto sobre el rendimiento escolar del programa de capacitación laboral durante el servicio denominado Acompañamiento Pedagógico (AP, en adelante). Este programa, creado en el año 2008, fue uno de los pilares del Programa de Educación Logros de Aprendizaje (PELA). El PELA representa uno de los esfuerzos […]
-
Early childhood development: wealth, the nurturing environment and inequality first results from the PRIDI database
This paper presents findings from the Regional Project on Child Development Indicators, PRIDI for its acronym in Spanish. PRIDI created a new tool, the Engle Scale, for evaluating development in children aged 24 to 59 months in four domains: cognition, language and communication, socio-emotional and motor skills. It also captures and identifies factors associated with […]
-
Towards an inclusive and sustainable development in Latin America: dialogue between research and public policies
Esta publicación es resultado del seminario internacional Hacia un Desarrollo Inclusivo y Sostenible en América Latina: Diálogos entre Investigación y Políticas Públicas, organizado por el Grupo de Análisis para el Desarrollo (GRADE) y el Instituto de Estudios Peruanos (IEP), el 25 y 26 de junio de 2014. Representa un esfuerzo de recopilación de lo más relevante y valioso […]
-
Accessing Higher Education in Developing Countries: Panel Data Analysis from India, Peru, and Vietnam
We use unique individual-level panel data from India (Andhra Pradesh), Peru, and Vietnam on a cohort of individuals surveyed from the age of 8 years to 19 years to study factors affecting enrolment in higher-education in these middle-income countries. We document (a) that similar to nationally representative data, the proportion having accessed higher-education at this […]
-
Behaviors, Strategies and Achievement in Reading Comprehension in PISA: Analysis for Peru
Learning to read is internationally considered a central goal of schooling. In this analysis we used data from PISA on reading comprehension for Peru, with the aim of determining if the socioeconomic characteristics of students are associated with their performance, behaviors and educational strategies, as well as with their school environment. Regarding educational resources for […]
-
Impacto de Educación Inicial Sobre Desempeño Académico
El Ministerio de Educación del Perú (MINEDU) lleva implementando en los últimos 5 años una ambiciosa campaña de expansión de la educación inicial, con el propósito de cerrar brechas en acceso a educación temprana. El objetivo de incrementar el acceso a educación inicial es mejorar la preparación de los estudiantes al ingresar a primaria a […]