Publications

Publications of Education and learning

  • ¿Cómo abordan los medios la educación en el Perú?

    2017 Paola Baltazar, Roberto Bustamante, Raúl Castro, José Luis Gargurevich

    La realización de estos balances tuvo como objetivo analizar el tratamiento que brindan los medios de comunicación a los temas antes mencionados y que este análisis sirva a comunicadores en la mejora de su comprensión de la realidad educativa y en el diseño de nuevas estrategias de cobertura y presentación de información tomando en cuenta […]

  • Evaluación de impacto del programa de soporte pedagógico del Ministerio de Educación del Perú

    2017 Marjorie Chinen, Juan Bonilla

    Soporte Pedagógico, implementado por la Dirección de Educación Primaria del Ministerio de Educación del Perú, es una intervención que busca mejorar las condiciones en el ámbito educativo que permiten disminuir el atraso escolar y mejorar los niveles de los logros de aprendizajes esperados en las áreas de comunicación, matemática, ciencia y ambiente, y personal social. […]

  • Trayectorias educativas en el Perú: desde la infancia hasta la adultez temprana

    2017 Santiago Cueto, Alejandra Miranda, Juan Leon, María Cristina Vásquez

    Aportes para el diseño de políticas orientadas a reducir la inequidad del sistema educativo peruano, para lo cual se compara las trayectorias de las dos cohortes del estudio Niños del Milenio —la mayor nacida en 1994; y la menor, en el 2001— estimando sus oportunidades educativas y logros. Se basa, principalmente, en las encuestas de hogares aplicadas […]

  • Más que una guardería. El tránsito de Wawa Wasi a Cuna Más en Jicamarca

    2017 Virginia Rey Sánchez

    El estudio buscó comprender problemas de gestión de recursos humanos del Programa Nacional Cuna Más –sucesor del Programa Nacional Wawa Wasi– para implementar su propuesta de aprendizaje infantil temprano a las/os niños que acudían, en 2014, al servicio de cuidado diurno de Cuna Más en la comunidad campesina de Jicamarca, zona pobre periurbana (provincia de […]

  • Educational Studies in Mathematics

    Teachers’ pedagogical content knowledge and mathematics achievement of students in Peru

    2017 Santiago Cueto, Juan Leon, Alejandra Sorto, Alejandra Miranda

    After improving enrolment rates significantly, many developing countries such as Peru are facing the challenge to increase learning levels among students. Over the past few years, many researchers have turned to teacher-related variables as a way to better understand classroom processes that may help increase learning levels among students. In this study, we analyze one […]

  • Investigación para el desarrollo en el Perú: once balances

    La carrera docente en el Perú

    2016 Juan Jose Diaz, Hugo Ñopo

    This chapter examines recent advances and the remaining challenges in the teaching career in Peru. We explore the conditions of those studying to become teachers: their initial training, job access, and working conditions as teachers. To do this, we review both the national literature as well as part of the Latin American literature, and explore […]

  • Investigación para el desarrollo en el Perú: once balances

    Atención y educación de la primera infancia en el Perú: avances y retos pendientes

    2016 Gabriela Guerrero, Flavia Demarini

    The first years of a child’s life are fundamentally important. However, not all children are exposed to early experiences that enable them to reach their full potential. By the time children enter primary school, there are obvious gaps in the level of development between children of different socioeconomic statuses. Early Childhood Care and Education (ECCE) […]

  • Investigación para el desarrollo en el Perú: once balances

    El efecto del nivel socioeconómico en el rendimiento de los estudiantes peruanos: un balance de los últimos 15 años

    2016 Juan Leon, Yessenia Collahua

    The current study examines a meta-analysis of the relationship between family socioeconomic status (SES) and student academic achievement in Peru between 2000 and 2014. In total, 28 primary studies containing a total of 132 effect sizes were analyzed. Effect sizes were calculated using Fisher’s z-statistic, obtained by transforming the partial correlation coefficient associated with each […]

  • Investigación para el desarrollo en el Perú: once balances

    Inequidades en educación

    2016 Santiago Cueto, Alejandra Miranda, María Cristina Vásquez

    This study presents the current status of four groups—demarcated by gender, ethnicity, poverty, and disability—exploring educational inequalities based on laws and indicators of access, achievement, and learning opportunities. In addition, it analyzes the content of the Public Teaching Reform Act. The results show that although there are no large differences in educational indicators between men […]

  • Investigación para el desarrollo en el Perú: once balances

    El contexto importa: reflexiones acerca de cómo los contextos y la composición escolar afectan el rendimiento y la experiencia educativa de los estudiantes

    2016 Maria Balarin

    The starting point for this assessment is the idea that in complex systems such as education, results are the product of dynamic interactions between actors, policies, and contexts—cultural, social, and institutional. Therefore, it is impossible to reduce results to a single, specific, replicable set of facts. The assessment seeks to delve into this idea by […]