Jessica Tapia Soriano
Adjunct Researcher
Master in Social Sciences with an orientation on Education - Latin American Faculty of Social Sciences (FLACSO)
jtapia@grade.org.pe
Jessica holds a Master’s degree in Social Sciences with an orientation on Education from the Latin American Faculty of Social Sciences (FLACSO) in Argentina. Currently she is an Adjunct Researcher at GRADE and the Pedagogical Coordinator of the Growing with Multigrade Rural Schools in Peru (CREER) Project.
Publications
-
El trabajo de sesiones de aprendizaje en aulas rurales multigrado: la experiencia del proyecto CREER
2024 Jessica Tapia
In our country’s multigrade classrooms, teaching and learning are woven differently than in conventional classrooms, which implies adapting educational practices to effectively meet the diverse needs and learning levels of students. In this article, Jessica Tapia, CREER’s pedagogical coordinator, discusses the project’s pedagogical proposal and shares reflections on the lessons learned in its implementation.
-
Concepciones y prácticas evaluativas de docentes rurales multigrado en contextos de prepandemia y pandemia
2022 Fernando Llanos, Jessica Tapia
En el año 2019 el Proyecto CREER llevó a cabo un estudio para comprender las dinámicas pedagógicas y de género que tienen lugar en las escuelas rurales multigrado de primaria de las tres regiones del Perú: costa, sierra y selva. Una de las dimensiones que se analizó fueron las prácticas de evaluación formativa de los […]
-
La retroalimentación dialógica: Algunos hallazgos en escuelas multigrado
2021 Fernando Llanos, Jessica Tapia
Sobre la base de un estudio cualitativo realizado el año 2019, en el presente documento se describen los hallazgos más relevantes encontrados en 12 instituciones educativas rurales multigrado de Cajamarca, Loreto y Piura sobre prácticas pedagógicas de retroalimentación oral en sesiones de clase. Considerando las características más importantes de la retroalimentación formativa y de las […]
-
Prácticas pedagógicas en aulas rurales multigrado: hallazgos y recomendaciones para la formación docente
2021 Fernando Llanos, Jessica Tapia
Sobre la base de un estudio cualitativo realizado el año 2019, en el presente documento se incluyen algunos resultados obtenidos en 12 instituciones educativas rurales multigrado de Cajamarca, Loreto y Piura. Los resultados se agrupan alrededor de seis aspectos centrales de las prácticas pedagógicas: planificación, actividades de enseñanza, interacciones y retroalimentación, estrategias de atención indirecta, […]
-
A propósito de las “Orientaciones para la evaluación de competencias de estudiantes de la Educación Básica en el marco de la emergencia sanitaria por la COVID-19”
2020 Jessica Tapia
This article addresses the main components of the “Guidelines for the assessment of competencies of Basic Education students in the framework of the health emergency caused by COVID-19”, highlighting both their positive aspects and the challenges involved in their implementation. Likewise, it provides some recommendations in order to guide the strengthening of capacities that will […]
-
La retroalimentación dialógica: Algunos hallazgos en escuelas multigrado
2021 Fernando Llanos, Jessica Tapia
Sobre la base de un estudio cualitativo realizado el año 2019, en el presente documento se describen los hallazgos más relevantes encontrados en 12 instituciones educativas rurales multigrado de Cajamarca, Loreto y Piura sobre prácticas pedagógicas de retroalimentación oral en sesiones de clase. Considerando las características más importantes de la retroalimentación formativa y de las […]
-
Prácticas pedagógicas en aulas rurales multigrado: hallazgos y recomendaciones para la formación docente
2021 Fernando Llanos, Jessica Tapia
Sobre la base de un estudio cualitativo realizado el año 2019, en el presente documento se incluyen algunos resultados obtenidos en 12 instituciones educativas rurales multigrado de Cajamarca, Loreto y Piura. Los resultados se agrupan alrededor de seis aspectos centrales de las prácticas pedagógicas: planificación, actividades de enseñanza, interacciones y retroalimentación, estrategias de atención indirecta, […]
-
El apoyo de FORGE al desarrollo del Currículo Nacional de Educación Básica del Perú
2017 Jessica Tapia, Santiago Cueto
Various national normative documents and international experience underscore the importance of having documents that clearly indicate the learning expectations for students, based on which the various lines of educational policy must be articulated. Thus, according to the General Education Law, the National Curriculum is the basis of the National Pedagogical Policy, and the Ministry of […]
No se han encontrado publicaciones de Jessica Tapia en la categoría Journal
No se han encontrado publicaciones de Jessica Tapia en la categoría Chapter in Book
-
El trabajo de sesiones de aprendizaje en aulas rurales multigrado: la experiencia del proyecto CREER
2024 Jessica Tapia
In our country’s multigrade classrooms, teaching and learning are woven differently than in conventional classrooms, which implies adapting educational practices to effectively meet the diverse needs and learning levels of students. In this article, Jessica Tapia, CREER’s pedagogical coordinator, discusses the project’s pedagogical proposal and shares reflections on the lessons learned in its implementation.
-
Concepciones y prácticas evaluativas de docentes rurales multigrado en contextos de prepandemia y pandemia
2022 Fernando Llanos, Jessica Tapia
En el año 2019 el Proyecto CREER llevó a cabo un estudio para comprender las dinámicas pedagógicas y de género que tienen lugar en las escuelas rurales multigrado de primaria de las tres regiones del Perú: costa, sierra y selva. Una de las dimensiones que se analizó fueron las prácticas de evaluación formativa de los […]
-
A propósito de las “Orientaciones para la evaluación de competencias de estudiantes de la Educación Básica en el marco de la emergencia sanitaria por la COVID-19”
2020 Jessica Tapia
This article addresses the main components of the “Guidelines for the assessment of competencies of Basic Education students in the framework of the health emergency caused by COVID-19”, highlighting both their positive aspects and the challenges involved in their implementation. Likewise, it provides some recommendations in order to guide the strengthening of capacities that will […]
-
Las actividades de enseñanza y evaluación en las aulas multigrado rurales
2020 Fernando Llanos, Jessica Tapia
In 2019, the CREER project developed a qualitative study on pedagogical and gender practices in 12 multigrade educational institutions, with a maximum of three teachers, in Piura, Cajamarca and Loreto. The study sought to understand the various pedagogical and gender dynamics that take place in rural multigrade primary schools in the three regions of Peru […]
No se han encontrado publicaciones de Jessica Tapia en la categoría Book
No se han encontrado publicaciones de Jessica Tapia en la categoría Mimeo
Projects
Media
-
Jéssica Tapia: The diagnostic evaluation must be a collegiate task
May 12, 2022 Education and learning
“The institutions must conceive the diagnostic evaluation as a collective task. Design a plan that is necessarily carried out collegially with all the teachers and that, in addition, can be guided by the key processes of the formative evaluation”. Jéssica Tapia, coordinator of the Growing with the Multigrade Rural Schools in Peru (CREER) project and associate […]
No se han encontrado novedades de Jessica Tapia en la categoría Opinion Article
No se han encontrado novedades de Jessica Tapia en la categoría Comment
-
Jéssica Tapia: The diagnostic evaluation must be a collegiate task
May 12, 2022 Education and learning
“The institutions must conceive the diagnostic evaluation as a collective task. Design a plan that is necessarily carried out collegially with all the teachers and that, in addition, can be guided by the key processes of the formative evaluation”. Jéssica Tapia, coordinator of the Growing with the Multigrade Rural Schools in Peru (CREER) project and associate […]
No se han encontrado novedades de Jessica Tapia en la categoría Reference