Gabriela Guerrero Barnechea
Senior Researcher
PhD in Educational Sciences - KU Leuven
gguerrero@grade.org.pe
Gabriela Guerrero has a PhD in Educational Sciences from the KU Leuven in Belgium and a Master’s Degree in Development Studies with a major in Public Policy from the Institute of Social Studies in The Hague, The Netherlands. She has a Bachelor’s Degree in Educational Psychology from the Pontifical Catholic University of Peru.
She is currently a Senior Researcher at GRADE in the areas of Education and learning, Poverty and equality and Methodologies for research and evaluation of policy and programmes. Her research interests are early childhood development, educational transitions, intercultural bilingual education and school effectiveness.
Publications
-
Evaluación del diseño e implementación de las formas de atención diversificada en el nivel de educación secundaria de la educación básica regular en el ámbito rural (FAD)
2018 Gabriela Guerrero
Este informe presenta los resultados de la Evaluación de Diseño e Implementación de las Formas de Atención Diversificada (FAD) en el nivel de educación secundaria de la educación básica regular, que el Ministerio de Educación del Perú (Minedu) viene implementando en zonas rurales del país. Las FAD del nivel de educación secundaria permiten a los […]
-
El género y las trayectorias hacia la adultez en el Perú: educación, trabajo y maternidad/paternidad
2017 Vanessa Rojas, Gabriela Guerrero, Jimena Vargas
En este documento examinamos cómo el género afecta las trayectorias educativas, laborales y de maternidad/ paternidad de una muestra de jóvenes que crecen en situación de pobreza en el Perú. Reportamos los resultados y las trayectorias de 26 miembros de la cohorte mayor que participaron en la investigación cualitativa del estudio longitudinal Niños del Milenio […]
-
Supporting the early childhood workforce at scale: The Cuna Más home visiting program in Peru
2017 Kimberly Josephson, Gabriela Guerrero, Catherine Coddington
Early childhood development (ECD) policies and programs targeting young children and families, such as home visiting interventions, can positively impact a child’s development and lead to long-term health, education, and social benefits. These programs employ numerous professionals, paraprofessionals, and volunteers. A growing body of evidence demonstrates that it is essential for this early childhood workforce […]
-
Chapter in BookInvestigación para el desarrollo en el Perú: once balances
Atención y educación de la primera infancia en el Perú: avances y retos pendientes
2016 Gabriela Guerrero, Flavia Demarini
The first years of a child’s life are fundamentally important. However, not all children are exposed to early experiences that enable them to reach their full potential. By the time children enter primary school, there are obvious gaps in the level of development between children of different socioeconomic statuses. Early Childhood Care and Education (ECCE) […]
-
Medición del desarrollo infantil en América Latina: construyendo una agenda regional
2016 Ariel Fiszbein, Gabriela Guerrero, Vanessa Rojas
Este documento fue escrito en base a las discusiones que tuvieron lugar en el Seminario sobre Medición del Desarrollo Infantil en Lima del 20 al 22 de septiembre de 2016, organizado por el Diálogo Interamericano, GRADE y el Banco Mundial, con el apoyo de CAF – Banco de Desarrollo de América Latina, la Fundación Baltazar […]
-
Young Lives School Survey in Peru: Design and Initial Findings
2012 Gabriela Guerrero, Juan Leon, Mayli Zapata, Silvana Freire
Se presentan la metodología y los hallazgos iniciales de la encuesta escolar de Niños del Milenio, que estudia la inequidad en las oportunidades y resultados educativos de estudiantes de la cohorte menor del estudio (nacidos entre 2001-2002).
-
What works to improve teacher attendance in developing countries? A systematic review
2012 Gabriela Guerrero, Juan Leon, Mayli Zapata, Claudia Sugimaru, Santiago Cueto
Se presenta un reporte en base a la revisión sistemática de estudios sobre la efectividad de las intervenciones dirigidas a aumentar la asistencia docente en países en desarrollo, medida por el índice de asistencia de los docentes.
-
De quinto de primaria al fin de la secundaria en seis años: un estudio longitudinal en Puno
2010 Santiago Cueto, Gabriela Guerrero, Claudia Sugimaru, Juan Leon, Álvaro Zevallos
El estudio reporta los resultados de un diseño longitudinal en el que se siguió a 304 estudiantes de zonas urbanas y rurales de Puno en quinto grado de primaria en el 2000 y en quinto de secundaria en el 2006.
-
Psychometric characteristics of cognitive development and achievement instruments in Round 2 of Young Lives
2009 Ismael G. Muñoz, Gabriela Guerrero, Juan Leon, Santiago Cueto
Young Lives (YL) is a long-term international research project about childhood poverty based at the University of Oxford that integrates cutting edge research with local, national
-
Social capital and education outcomes in urban and rural Peru
2005 Santiago Cueto, Gabriela Guerrero, Juan Leon, Sharon Huttly, Mary Penny
The results of the study confirmed poor educational outcomes for many Peruvian school children. High proportions were unable to master simple tasks and were in a lower school grade
No se han encontrado publicaciones de Gabriela Guerrero en la categoría Journal
No se han encontrado publicaciones de Gabriela Guerrero en la categoría Chapter in Book
No se han encontrado publicaciones de Gabriela Guerrero en la categoría Policy brief
No se han encontrado publicaciones de Gabriela Guerrero en la categoría Book
No se han encontrado publicaciones de Gabriela Guerrero en la categoría Mimeo
Projects
- Evaluation of the implementation of the Coverage Expansion Program for Early Years Education – Alternative 4October 2012
- Teacher absenteeism: Associated factors and effect on performanceFebruary 2012 - February 2013
- Individual and family characteristics, educational opportunities and school performance: a longitudinal study in PeruDecember 2011 - December 2012
- The effects of characteristics of students and of their secondary education institutions on their transition towards higher education (or towards the labor market): A longitudinal study in Metropolitan Lima.November 2011 - October 2012
- Systematic review of the literature on how to increase teacher attendance in developing countriesJune 2010 - January 2011
- Study case for 2010 UNESCO Education for All reportMarch 2009 - April 2009
- Impact evaluation on the AprenDes project (2008)September 2008
- Mechanisms and incentives for educational decentralizationAugust 2008 - January 2009
- Young Lives – QuantitativeApril 2008 - June 2009
- Validación y Optimización de un modelo de Mejora de la Eficacia Escolar para IberoaméricaMay 2006
Media
No se han encontrado novedades de Gabriela Guerrero en la categoría Opinion Article
No se han encontrado novedades de Gabriela Guerrero en la categoría Comment
No se han encontrado novedades de Gabriela Guerrero en la categoría Interview
No se han encontrado novedades de Gabriela Guerrero en la categoría Reference