Patricia McLauchlan de Arregui
Senior Researcher
M.A. in Sociology - Johns Hopkins University
arregui@grade.org.pe
Patricia McLauchlan de Arregui graduated in Sociology from the Pontifical Catholic University of Peru. She obtained her MA and concluded her doctoral studies in Sociology at Johns Hopkins University in Baltimore, Maryland. She has worked for GRADE as a Senior Researcher since 1985 and was Executive Director of the institution between 1988 and 1998.
Her research centers around educational policy, having carried out diagnostic studies on diverse aspects of higher technical education, Masters studies and university education in Peru. She has also conducted work to evaluate and measure school performance. Currently she coordinates a Working Group on Standards and Evaluation within the Program for the Promotion of Education Reform in Latin American and the Caribbean (PREAL). She has undertaken consulting assignments for various international organizations, as well as the Ministry of Education in Peru.
She has been a Member and Director of the National Education Council, and a Member of the Fulbright Commission Board in Peru. She has also participated in the Management Committee of the School for Principals and Education Management (EDYGE) of the Peruvian Institute for Enterprise Administration (IPAE) and in the Board of the Institute for Quality Assurance in Vocational Education and Training (IPEBA). She led the Strenghtening the Education Management in Peru – FORGE Project supported by the Department of Foreign Affairs, Trade and Development of Canada, and she was involved in the initial implementation of the Growing in Rural Multigrade Schools in Peru – CREER Project.
Publications
-
Chapter in BookAvances y desafíos en la evaluación educativa
Difusión y uso de resultados de evaluaciones educativas a gran escala en América Latina
-
Las evaluaciones educativas que América Latina necesita
2008 Patricia McLauchlan de Arregui, Pedro Ravela, Gilbert Valverde
El punto de vista de los miembros del actual Comité Gestor del GTEE sobre los propósitos y usos de las evaluaciones estandarizadas de aprendizajes y/o logros educativos en gran escala, en América Latina y el Caribe.
-
Chapter in BookPobreza, desigualdad y desarrollo en el Perú: OXFAM Informe anual 2006-2007
Educación: avanzando de sobresalto en sobresalto y sin norte claro
-
Las evaluaciones educativas que América Latina necesita
2008 Patricia McLauchlan de Arregui, Pedro Ravela, Gilbert Valverde
El punto de vista de los miembros del actual Comité Gestor del GTEE sobre los propósitos y usos de las evaluaciones estandarizadas de aprendizajes y/o logros educativos en gran escala, en América Latina y el Caribe.
-
Las pruebas internacionales de aprendizaje en América Latina y su impacto en la calidad de la educación: criterios para guiar futuras aplicaciones
2003 Patricia McLauchlan de Arregui, Guillermo Ferrer
Se analizan las implicancias de dicha participación y de resultar recomendable o de alguna manera ineludible, pueda servir para el mejoramiento de la gestión y de los resultados de los procesos educativos.
-
Sistemas de determinación y evaluación de metas de logros de aprendizaje escolar como instrumentos para mejorar la calidad, la equidad y la responsabilización en los procesos educativos en América Latina
2001 Patricia McLauchlan de Arregui
El artículo examina los avances y situación actual de los sistemas de medición latinoamericanos, deteniéndose en las debilidades que ameritan mayores esfuerzos de superación en los próximos años.
-
Certificación de aprendizajes escolares al termino de la secundaria: experiencias internacionales y opciones para el Perú
2001 Patricia McLauchlan de Arregui
Este documento es producto de la consultoría encargada en 1999 a GRADE por el Ministerio de Educación (MED) y el Banco Interamericano de Desarrollo (BID)
-
JournalTarea
Las políticas educativas durante los noventa en el Perú
2000 Patricia McLauchlan de Arregui
ste artículo de Arregui sintetiza los avances registrados en la cobertura del sistema educativo nacional así como los problemas persistentes en el acceso a oportunidades de los grupos poblacionales más vulnerables.
-
JournalScientia et Praxis
La crisis de la universidad peruana
1994 Patricia McLauchlan de Arregui, Walter Neira, José Carlos Shepherd
El desfase entre recursos decrecientes y la explosiva demanda de educación superior es una de las causas principales de la llamada crisis de la universidad peruana.
-
JournalHigher Education Policy
Public university financing in Peru: responses to the crisis and to the adjustment of the economy
1992 Patricia McLauchlan de Arregui, Ernesto Salmón
-
Difusión y uso de resultados de evaluaciones educativas a gran escala en América Latina
Avances y desafíos en la evaluación educativa -
Educación: avanzando de sobresalto en sobresalto y sin norte claro
Pobreza, desigualdad y desarrollo en el Perú: OXFAM Informe anual 2006-2007 -
Autonomía y regulación externa: tensiones en la profesionalización docente
El oficio de docente: vocación, trabajo y profesión en el siglo XXI -
Education and poverty in Peru
Unequal schools, unequal chances: the Challenges to equal opportunity in the Americas2000 Patricia McLauchlan de Arregui, Arturo Miranda
El logro de altas tasas de matrícula en el Perú en los últimos decenios puede explicarse por la capacidad que han tenido los gobiernos de contener los costos de personal y limitar los gastos en educación superior.
-
Organización y financiamiento del sistema ciencia-tecnología-innovación: una experiencia de seguimiento regional
Financiamiento sostenido para la investigación y el desarrollo tecnológico en Iberoamérica
No se han encontrado publicaciones de Patricia McLauchlan de Arregui en la categoría Policy brief
-
¿Es posible mejorar la educación peruana?: evidencias y posibilidades
2004 Patricia McLauchlan de Arregui, Martín Benavides, Santiago Cueto
Cinco estudios acerca de diversos aspectos de la educación peruana, que han sido realizados sobre la base de investigaciones y evidencias empíricas para contribuir al diseño de políticas públicas.
-
Una mirada a la educación en el Perú: balance de 20 años del Proyecto Principal de la UNESCO para América Latina y el Caribe 1979-1999
2001 Patricia McLauchlan de Arregui, Hugo Díaz, Maria Amelia Palacios
Balance evolutivo de los programas educativos peruanos que, en las dos décadas pasadas, apuntaron hacia los objetivos del Proyecto Principal de la UNESCO para esta región, insumo para la evaluación global del PPE.
-
Educación ciudadana, democracia y participación
1998 Patricia McLauchlan de Arregui, Santiago Cueto
Las Mimeos del seminario del mismo título realizado en 1997 en Lima a través de reflexiones que profundizan en el quehacer de intelectuales, funcionarios públicos y promotores sociales nacionales y extranjeros.
-
Indicadores de ciencia y tecnología en América Latina: 1970-1990
1991 Patricia McLauchlan de Arregui, Maximo Torero
Abreviario estadístico de 11 países de América Latina. Incluye indicadores de desarrollo económico y social para evaluar su situación, progreso e impacto de sus actividades científicas y tecnológicas.
-
Estándares y retos para la formación y desarrollo profesional de los docentes
2000 Patricia McLauchlan de Arregui
Mimeo elaborada para el I Congreso Internacional de Formación de Formadores y III Congreso Nacional de Institutos Superiores Pedagógicos "La Salle 2000", realizado en Urubamba, Cuzco en agosto del 2000.
-
Problemas, perspectivas y requerimientos de la formación magisterial en el Perú
1996 Patricia McLauchlan de Arregui, Bárbara Hunt, Hugo Díaz
Los resultados del Diagnóstico General de la Educación que llevó a cabo el Ministerio entre 1992 y 1993 cuya sustentación llevaría a la formulación de un proyecto de mejoramiento de la formación magisterial.
Projects
- Supporting the preparation of a proposal on rural educationApril 2019
- Strengthening of the Education Sector Management in PeruApril 2013 - March 2018
- Conduction of the workshop on strategies for implementation of learning standardsDecember 2010 - January 2011
- Reference framework of learning standards in the SINEACE – IPEBA ConferenceOctober 2010 - November 2010
- Technical support for a benchmarking Project of the national educational evaluation systems.May 2010 - May 2011
- Working Group on Standards and Assessment (Fase VII)September 2009 - February 2011
- Provision of support to the Educational Quality Measurement Unit – UMC (PMA)July 2008 - October 2008
- Participation in the evaluation of the PROPONE project on institutionalizing equity processes in educationJune 2008 - January 2009
- Investigación para una Mejor Educación IIIMay 2006
- 2006 PREAL Working Group on Standards and EvaluationJanuary 2006
Media
-
Patricia Arregui on TV Peru: CNE takes a stand on attendance at 100% capacity in classrooms
May 10, 2022 Education and learning
“We are convinced that the four measures as a whole (distancing, the use of the mask, ventilation and vaccination) are necessary. If one is loosened, because we recognize that it will be difficult to ensure a distance of one meter for all students, the others must be reinforced. […] It is necessary for children to […]
-
Interview, Media GRADE, GRADE frente al COVID-19
Patricia Arregui in Exitosa Noticias: If distancing is eliminated in schools, it is necessary to ensure other measures
April 25, 2022 Education and learning
“If distancing is eliminated in schools, the other measures are necessary: the mask, ventilation, and that the entities that supervise ensure that the goals of vaccination, ventilation and use of a mask are met. Another thing that we The concern is that the authorization for healthy and healthy food kiosks to operate, as well as […]
-
Opinion Article, Media GRADE, GRADE frente al COVID-19
CREER Project in La Mula: What does the strategy “Aprendo en Casa” asks to us Peruvian families?
April 16, 2020 Education and learning
With the strategy “Aprendo en Casa”, a new bond could be forming both within homes and between families and schools. Read the new article written by the team of our Creciendo con las Escuelas Rurales Multigrado del Perú (CREER) / Project Growing with the Rural Multigrade Schools of Peru via La Mula.
-
Sobre mejoras en aprendizajes, por Patricia Mc Lauchlan de Arregui
May 15, 2017 Education and learning
Sorry, this entry is only available in European Spanish.
-
Directivos de Educación participan en taller de Programa de Desarrollo Gerencial
January 27, 2014 State reform and public institutions
Sorry, this entry is only available in European Spanish.
-
Opinion Article, Media GRADE, GRADE frente al COVID-19
CREER Project in La Mula: What does the strategy “Aprendo en Casa” asks to us Peruvian families?
April 16, 2020 Education and learning
With the strategy “Aprendo en Casa”, a new bond could be forming both within homes and between families and schools. Read the new article written by the team of our Creciendo con las Escuelas Rurales Multigrado del Perú (CREER) / Project Growing with the Rural Multigrade Schools of Peru via La Mula.
-
Sobre mejoras en aprendizajes, por Patricia Mc Lauchlan de Arregui
May 15, 2017 Education and learning
Sorry, this entry is only available in European Spanish.
-
Lecciones del caso colombiano
February 17, 2009 State reform and public institutions
Sorry, this entry is only available in European Spanish.
-
Evaluación docente: urgente y necesaria, pero no así ni ahora
December 17, 2006 Education and learning
Sorry, this entry is only available in European Spanish.
-
Austeridad no es solo recortar sueldos
September 28, 2006 Employment, productivity and innovation
Sorry, this entry is only available in European Spanish.
No se han encontrado novedades de Patricia McLauchlan de Arregui en la categoría Comment
-
Patricia Arregui on TV Peru: CNE takes a stand on attendance at 100% capacity in classrooms
May 10, 2022 Education and learning
“We are convinced that the four measures as a whole (distancing, the use of the mask, ventilation and vaccination) are necessary. If one is loosened, because we recognize that it will be difficult to ensure a distance of one meter for all students, the others must be reinforced. […] It is necessary for children to […]
-
Interview, Media GRADE, GRADE frente al COVID-19
Patricia Arregui in Exitosa Noticias: If distancing is eliminated in schools, it is necessary to ensure other measures
April 25, 2022 Education and learning
“If distancing is eliminated in schools, the other measures are necessary: the mask, ventilation, and that the entities that supervise ensure that the goals of vaccination, ventilation and use of a mask are met. Another thing that we The concern is that the authorization for healthy and healthy food kiosks to operate, as well as […]
-
Qué medir, para Qué, para Quiénes…
March 15, 2013 Education and learning
Sorry, this entry is only available in European Spanish.
-
Directivos de Educación participan en taller de Programa de Desarrollo Gerencial
January 27, 2014 State reform and public institutions
Sorry, this entry is only available in European Spanish.
Selected Publications
-
Las evaluaciones educativas que América Latina necesita
2008 Patricia McLauchlan de Arregui, Pedro Ravela, Gilbert Valverde